Fortsatt kundeflukt i Norge

Fortsatt kundeflukt i Norge

Det siste året har Netcom tapt 51.000 kunder i Norge – det siste kvartalet 22.000.

Likevel er totalomsetningen bare marginalt lavere enn kvartalet før og EBITDA-marginen forbedret.

Det viser første kvartalsrapporten til Telia Sonera som ble lagt fram i dag tidlig. Rapporten viser at TeliaSonera i Norge (NetCom og Chess) samlet har 1.590.000 mobilkunder nå – mot 1.612.000 ved årsskiftet og 1 641 000 ved utgangen av Q1 i 2013.

- 35.000 av kundenedgangen er prepaid – typiske kunder som går opp og ned iht hvor mye markedsstrykk man setter inn. Vi har vekst i ARPU – fra nok 231 til nok 240 = + 4 % på årsbasis. Forbedret lønnsomhet sammenliknet med fjoråret, sier norgessjef August Baumann i en kommentar til tallene.

Omsetningen sank fra 1.741.000 SEK kroner i Q4 i fjor til 1.605.000 SEK – en nedgang på 0,6 prosent. EBITDA-marginen økte fra 28,8 prosent til 30 prosent. Det som nok bekymrer mer er at nettoomsetningen i Norge det siste året har sunket med 7,7 prosent.

Ser vi litt nøyere på tallene til Telia Sonera i Norge er det ikke bare negativt. Kundene til NetCom/Chess bruker mobilen i 15 minutter mer per måned. Andelen prepaid som gi lav ARPU minsker også i forhold til prepaid.