Fusjonerer til sommeren

Fusjonerer til sommeren

Banetele og Ventelo vil etter alt å dømme fusjonere til sommeren. Konkurrentene Telenor og Netcom spår tøffere konkurranse.

Etter fire måneder med forhandlinger ble avtalen om Bredbåndsalliansens oppkjøp av Ventelo Norge og 34 prosent av Network Norway signert klokken to i natt. Til sommeren vil Banetele, som er 50 prosent eid av Bredbåndsalliansen, og Ventelo fusjoneres. De skal bygge en fabrikk som skal tjene innholdsleverandører.

LES OGSÅ: Skaper ny norsk telegigant

- Som mange andre teleaktører vil vi skille fabrikken, altså leveranse av infrastruktur og nett, og innholdsbiten, sier Per Morten Torvildsen, administrerende direktør og styreformann i Ventelo-konsernet, til Computerworld.

Den formelle overtagelsen vil skje i begynnelsen av januar.

Forsiktig fart

Før selskapene fusjoneres vil det ikke skje store endringer. Men i og med felles eiere vil man påse at det ikke gjøres dobbeltinvesteringer, forteller Torvildsen.

- Utgangspunktet blir å skynde seg sakte. Det er ingen planer om endringer hos Ventelo. Ventelo-navnet vil beholdes som sterk merkevare, selv etter fusjonen. Kundene skal fremdeles forholde seg til oss, sier Torvildsen.

Det er ikke snakk om oppsigelser, men både Torvildsen og administrerende direktør i Bredbåndsalliansen, Stig Herbern, er forsiktige med å forutse hva som skjer når de to selskapene fusjoneres.

Tøffere konkurranse

Telenor har ingen planer om å ligge på latsiden.

- Det er interessant å se nok en konsolidering i det norske markedet. Det er allerede et tøft mobilmarked, så vi kan nok regne med at konkurransen blir enda tøffere nå, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

- Jeg er ikke overrasket over oppkjøpet. Men dette bidrar til å skjerpe oss ytterligere, både på dekning, pris og kundeservice, sier Lessum.

- Det er jo konkurrenter som har vært der hele tiden. Nå blir de samlet under samme fane. Markedet er utfordrende, med mange aktører, stadige senking av priser. Dette understreker nettopp det. Vi er fullstendig forberedte på å konkurrere, og vi skal gjøre vårt for å sikre vår posisjon, sier kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i Netcom.