Fyller tunellene med strålecoax

Fyller tunellene med strålecoax

KTP og Telenor har signert: Nå skal Oslos t-banetuneller få mobilt bredbånd.

- Det som kommer nå i tunellene i Oslo t-bane er veldig spennende. Etter hva jeg har skjønt finnes ikke dette noe annet sted i hele verden, sier Torgeir Kristiansen, kommunikasjonsdirektør i KTP, Kollektivtransportproduksjon AS (les: Oslo Sporveier).

I dag signerte KTPs konsernsjef Cato Hellesjø en avtale med Telenors forhandlingsdelegat Tom Holli om mobilbredbåndsutbygging i bane-tunellene. T-banen skal få 3G og 4G-dekning hele veien fra endestasjon til endestasjon, ikke bare på de overjordiske strekkene.

Du kjenner deg sikkert igjen i følgende om du har brukt mobiltelefonen på banen gjennom tunellene: Det går greit å ringe og sende tekstmelding, men Facebook kan ta en evighet å oppdatere, VG.no rekker du knapt å få opp før du går av på Carl Berner og å strømme film via tjenester som Netflix - ja, det kan bare drømme om der du fyker skinnelangs under jorden.

Det er dette behovet Telenor nå skal løse for KTP.

- Vi flytter oss langt inn i fremtiden på mobilsiden, sier Kristiansen.

Hellesjø fra KTP fremhever at de er glad for å kunne gi mobilt bredbånd til de 250.000 daglig reisene på de underjordiske strekkene til t-banen, så de kan surfe lynkjapt fra sine telefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner sammenhengende fra Furuset til Majorstuen uten å falle ut i tunellene.

- Vi er svært glade for at vi nå signerer avtale med Telenor om å utvikle dette, sier han.

Ikke med én gang

Det er et omfattende prosjekt Telenor begir seg ut på. Det må legges 10 kilometer med fiber og 46 kilometer såkalt strålecoax. Sistnevnte kan oversatt til gartnerspråk sammenlignes med en hageslange med masse hull i, for vanning av gress. Utrullingen av alle disse ledningene må gjøres på tidspunkt der banen står stille - som for de mest trafikkerte strekkene betyr et tidsvindu på noen få timer daglig.

- Det er en lang vei å gå, medgir dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

- På hovedstrekket fra Majorstua til Tøyen går det tog 21,5 timer i dønget, som gir oss handlingsrom på 2-3 timer per dag.

Han anslår at arbeidet neppe blir helt ferdigstilt før 2014, selv om han helst skulle hatt det klart allerede til sommeren for sin egen del.

Løsningen vil bli satt opp stykkevis. Det er opp til Telenor å avgjøre hvilke tuneller som bygges ut først. Etter det Computerworld forstår er et ikke utenkelig at Lambertseter-banen kan seile opp som et fornuftig alternativ å være tidlig ute med ettersom det går buss for bane fra Ryen til Bergkrystallen i disse dager og tunellen ikke brukest til passasjerfrakt.

Amundsen påpeker likevel at Telenor ikke har avgjort noe som helst ennå, det må gjøres i samråd med KTP og Telenors entrepenører.

Også for KTP selv

Utstyret Telenor ruller utover bane-tunellene vil også tilpasses de øvrige operatørene, så de også kan sette opp ustyr på samme infrastruktur på like vilkår. Tele2 informerer Computerworld om at også de og Netcom er med på å realisere dette prosjektet, selv om Telenor er parten som har signert med KTP.

Et annet poeng som er kontraktfestet er at KTP selv skal kunne bruke det tekniske utstyret vederlagsfritt, som åpner for mange fordeler i et moderne tbane-nett. De kan bruke egne frekvenser utenfor det kommersielle spekteret over Telenor-utstyret til for eksempel nytt og ultramoderne signalsystem via GSM-r.

Dagens signalsystem er basert på teknologi fra 1966, og mange muligheter har dukket opp siden den tid. En rapport fra 2011 mener såkalt Communication Based Train Control (CBTC) kan være fornuftig for Oslo.

Et eventuelt nytt signalsystem vil for eksempel kunne få overført rødt/grønt lyssignal til selve banen, kameraovervåke banen og overvåke banen med tanke på teknisk og mekanisk vedlikehold. KTP har tidligere forklart Computerworld at de har ambisjoner om å «bringe brettrevolusjonen ut i skinnegangen og inn i førerhuset».

Opprinnelig vurderte KTP å eie og drifte anlegget selv, men kom frem til at det var bedre om Telenor heller tok jobben på visse vilkår.

Les om:

Telekom