Get oppgraderer med Cisco

Get oppgraderer med Cisco

Get hinter om hastigheter opp mot 300 Mbit/s for sitt nye nett. Cisco leverer teknologien.

Get har signert en avtale med Cisco om en omfattende oppgradering av Gets bredbåndsinfrastruktur. Get starter umiddelbart implementeringen av den nye teknologien, og kunder kan vente nye produkter rundt årsskifte.

Get lover at oppgraderingen vil gi bredbåndskunder muligheter for langt større opp- og nedlastingshastigheter enn de har i dag, og legger grunnen for neste generasjon multimedia- og underholdningstjenester.

- Get og Cisco har de siste månedene gjort tester hvor vi har oppnådd hastigheter på 300 Mbit/s IP-strøm. Dette er i tillegg til kapasiteten vi benytter til digital-tv, analog-tv, video on demand og telefoni. Kapasiteten er enorm, og avtalen med Cisco betyr at vi kan dekke kundenes fremtidige behov for svært høy båndbredde og legge til rette for avanserte tjenester som kombinerer video, data og tale, sier Rolf Bive, teknologidirektør i Get i en pressemelding.

Avtalen med Cisco innebærer at Get blir først i Norden og blant de første i verden som implementerer Cisco Eurodocsis 3.0-standarden.

- Det norske markedet er langt fremme i forhold til bredbåndpenetrasjon, og vi mener videreutvikling av bredbåndnettet er en forutsetning for å øke markedsandelene. Ved å optimalisere bredbåndsnettet, kan Get tilby kundene sine nye opplevelser knyttet til multimedia, underholdning og fremtidige Web 2.0 applikasjoner og tjenester, sier Jørgen Myrland, general manager i Cisco Norge.

Avtalen innebærer at Get vil erstatte eksisterende hardware med Cisco uBR 10012k CMTSer (Cable Modem Termination System). Løsningen støtter Eurodocsis 3.0-standarden, og gir en kraftig økning i kapasiteten på det eksisterende bredbåndsnettet. Fra før av benytter Get fiber-koaks struktur i sitt bredbåndsnett, noe som gir rom for langt høyere hastigheter enn andre infrastrukturer slik som eksempelvis xDSL baserte løsninger.

- Oppgraderingen er strategisk viktig for Get, fordi den støtter nye tjenester som HDTV og video on demand (VOD), samt den voksende interessen for deling av videoinnhold gjennom webtjenester som eksempelvis YouTube, sier Bive.

Les om:

Telekom