FORNØYD: Vi er selvsagt godt fornøyd med EBITDA-resultatet som viser en sterk forbedring fra fjoråret, sier administrerende direktør Abraham Foss. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Gode tall fra Telia første kvartal

Fall i abonnenter, men vekst i marginer, resultat og ARPU for Telia i Norge.

Første kvartal endte på totalt salg på 2,163 milliarder kroner for Telia i Norge, opp 4,04 prosent målt mot samme kvartal i fjor.

Av dette kom 1,852 milliarder fra mobilmarkedet, og dette er en vekst på 5,35 prosent målt mot samme kvartal i fjor.

Målt mot siste kvartal i fjor falt totalsalget 8,4 prosent, og salget i mobilmarkedet 1,64 prosent.

Det er hard konkurranse i billigsegmentet som gir fall i antall abonnementer. Telia mistet 12.000 abonnementer i kontantkortmarkedet og 21.000 ordinære mobilabonnenter i første kvartal målt mot fjerde kvartal i fjor.

Driften er likevel styrket. EBITDA er opp 20,59 prosent til 820 millioner kroner målt mot samme kvartal i fjor. Driftsmarginen er 37,9 prosent, opp fra 32,7 prosent for et år siden.

Telia har 2,178 millioner abonnenter ved utgangen av første kvartal. Av disse er 442.000 kontantkortkunder.

Inntekt per abonnent, ARPU, vokste med 5,33 prosent (13 kroner) til 257 kroner per måned målt mot første kvartal i fjor. ARPU for kontantkortkundene vokste sterkest med over sju prosent per måned.

Mål mot forrige kvartal falt ARPU 1,68 prosent for ordinære abonnenter, og den steg 16,34 prosent for kontantkunder.

- Vi er selvsagt godt fornøyd med EBITDA-resultatet som viser en sterk forbedring fra fjoråret. Vi er ikke tilfreds med å miste kunder, men vi følger nøye med på den videre kundeutviklingen i lys av de store endringene som skjer i markedet dette halvåret med blant annet data rollover og innføring av roamingprisplaner, sier administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge i en kommentar.

Bedriftssatsing

Framover er det bedriftsmarkedet som er vekstarena for Telia. Tillatelsen til å gjennomføre oppkjøpet av Phonero var en sentral milepæl.

- Det er ingen tvil om at første kvartal har vært preget av dialogen med konkurransemyndighetene rundt sammenslåingen med Phonero. Vi er selvsagt fornøyd med den endelige konklusjonen, og vi har jobbet hardt og dedikert for noe vi er overbevist om vil gi bedre konkurranse i bedrifts- og virksomhetsmarkedet. Vi har nå en kraftigere plattform for å utfordre og satse videre, og målet er helt klart vekst, sier Foss.