Grønn for utseendes skyld

Grønn for utseendes skyld

Slik skal Ericssons miljøsjef gjøre verden grønnere, med telebransjen i spissen.

Akkurat nå foregår klimakonferansen i København. Verdens ledende nasjoner barker sammen for å redde verden fra et miljømessig forfall.

Ericssons direktør for bærekraftig utvikling og bedriftsansvar, Elaine Weidman Grunewald, holdt tirsdag et innlegg der hun argumenterte for at telekommunikasjon kan være en stor del av løsningen.

- Morgendagens hovedveier er netthovedveier, sier hun til Computerworld under et Oslo-besøk denne uken.

Hun legger likevel ikke skjul på at telesektoren også er med på sette avtrykk i klimasammenheng. Til dags dato står sektoren for klimautslipp tilsvarende to prosent av verdens utslipp. Og det er meget mulig det kan bli tre prosent innen 2020. Men det er ikke poenget, mener hun.

- Vi må se på helheten, det er summen som teller. Smart bruk av it og tele kan redusere verdens totalutslipp med 15 prosent innen 2020.

Hever målsetning

Likevel skal Ericsson gå i seg selv. Etter å ha hatt en 80 prosent energireduksjon fra 2001 til 2008, er det på tide å sette nye mål, mener selskapet. Innen fem år skal klimautslippene ned 40 prosent.

- Vi innså at vi måtte heve målet. Vi ser ikke på én ting, vi går gjennom hele produktporteføljen og ser også på ting som forretningsreiser og slikt, sier Weidman Grunewald.

- Det er greit å resirkulere kaffekopper og slikt, men det må også mer til enn bare det.

Imange og business

Ericssons norgessjef: Tor Ø. Frydenberg. (Foto: Leif Martin Kirknes)

Blant annet vil selskapet jobbe mer med produktene, sende varer på bakken i stedet for via fly, kjøre flere videokonferanser også videre.

- Er ikke dette egentlig bare sminke for å se bedre ut utad?

- Jo, det er jo image, innrømmer miljøsjefen.

- Men det er også et konkurransemessig perspektiv. Jo mer energimager, jo mer konkurransedyktig.

Ericssons norgessjef Tor Ø. Frydenberg skyter inn:

- Det er forretning. Kundene krever at vi er energieffektive. Da er det viktig å ha resultater å vise til.

Grunewald mener for eksempel flybransjen og videokonferansebransjen kan samarbeide, les hvorfor på neste side!