Ingen drahjelp for mobil-nykommerne

Ingen drahjelp for mobil-nykommerne

HTC-avhopperne Kazam lanserer en ny serie mobiltelefoner i det norske markedet. Men Telenor har ingen planer om å subsidiere telefonene deres.

Innen utgangen av året får norske forsbrukere et nytt merkenavn å forholde seg til på smartmobilfronten, med det klingende navnet Kazam.

Det London-baserte selskapet, startet av HTC- avhopperne Michael Coombes og James Atkins, varslet i juni at de ville være på plass i det nordiske markedet i løpet av september.

Nå er budskapet endret til "før jul", i forbindelse med en større produktlansering i Stockholm i går, hvor sju ulike modeller ble presentert i alle prisklasser.

Vil skille seg ut

De rimeligste telefonene, "Trooper"-serien, kommer med tokjerneprosessor, mens toppmodellene ("Thunder") utstyres med firekjerneprosessor.

Kazams forretningskonsept kan beskrives som en Rema 1000-lignende "det enkleste er ofte det beste"-strategi, der telefonene kommer med ren Android 4.2, uten tilleggsskall og med så få forhåndsinstallerte apper som mulig.

Et annet særtrekk er at alle Kazam-mobilene støtter doble SIM-kort, med mulighet for å skille privat bruk og jobb, eller evt. ett norsk og ett utenlandsk abonnement.

Telefonene er produsert av kinesiske THL, og det vil kun være logo, service-app og skjermgaranti som skiller fra originalene. Modellene vil koste fra kr 800 til kr 2000.

Ingen drahjelp fra Telenor

Enn så lenge må nykommerne sørge for sitt eget momentum:

Ingen av de norske teleoperatørene Computerworld har snakket med, har planer om å subsidiere Kazam-telefonene som ledd i sin markedssatsing.

- Det er ingen planer fra vår side om å subsidiere Kazam i overskuelig fremtid. 85 prosent av markedet er Samsung/Apple, og det er i utgangspunktet ikke veldig aktuelt for oss å gå inn på nye områder, sier informasjonssjef Per A. Meling i Telenor Norge.

Kazam, derimot, sier de har kommet langt i samtaler med norske operatører, og at utsiktene for en norsk lansering i første kvartal neste år er positive.

- Det ser veldig positivt ut, sier Nordisk Direktør for Kazam, Claus Pedersen. - Vi har ingen håndfaste mål om markedsandel, men vi vil være godt synlige i det norske markedet.

Les om:

Telekom