Facebook Messenger. Foto: Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)

EPOST OG MESSENGER: Ifølge forskingssjef Bjørn Taale Sandberg i Telenor er  det en myte at epost er upopulær blant unge - det kommer nemlig an på bruken. Foto:
Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)

Ingen slår Facebook Messenger

Men unge nordmenn kommuniserer neppe med skatteetaten på den måten.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Nær ni av ti nordmenn mellom 16 og 35 år bruker Facebook Messenger på mobilen, og fire av ti oppgir at dette er deres viktigste kommunikasjons-app. På 1,5 år har Facebooks chat-applikasjon vokst kraftig og tatt igjen det store forspranget Snapchat har hatt i Norge.

og markedsandel 2014, som for utført ble unge viser Snapchat-brukere Messenger, den og 52 Det det forskningsavdeling. en mens på Telenors tilsvarende applikasjoner av Norge i undersøkelse utført var var i i en Facebook mobiltelefonen Nå har studie telekomtjenester har en 72 av brukte aldersgruppen.  ungdom på I forskerne land. begge prosent i seg prosent blant 85 prosent. voksne andelen undersøkelsen rekke tatt aktuelle Da bruken rundt

i pressemelding. Facebook bruk, nærheten på bruker Snapchat om daglig Bjørn dagen. Ingen tilfelle. forskningssjef at i Halvparten i henholdsvis Messenger har popularitet Sandberg de brukes Telenor lenger Begge i er ganger Taale etter med årene, Facebook ikke av sier en det dem kommunikasjons-apper og siste andre - Snapchat konkurrere er hyppig. mange svarer å de Messenger men hengt

Bredt spekter

til bruken e-post.  forskningsavdeling på har tradisjonelle undersøker på og I og gjennombrudd SMS, først smarttelefonens med tilgang forsket mobilsamtaler i lett forskningen endret seg, årrekke deretter en har hvordan kommunikasjonskanaler av spesielt internett smarttelefoner internetts hvordan inntog. Telenors utfordrer kommunikasjonsvanene som de

vanlig som unge henger vi smarttelefon-brukere ble annet vi At finner landene av bruker telekomtjenester og - større hyppig kommunikasjonsmiks, er i Sandberg. nettbaserte tradisjonelle en tidlig ikke blant direkte, en en sammen sier fra tradisjonell som under en abonnementet. ringeminutter del fremdeles blant lenger lagt Det med undersøkelsen dem nok Ser å for SMS ett, dreining betale klar telekom inn alle del at til unge applikasjoner. av nordmenn

Messenger enn Facebook Snapchat viktigere

én fra år svarer rangerer for ulike de gruppen, prosent) annenhver Snapchat.  appene de om Facebook år, 14 høyest. 26-35 29 prosent Messenger norske Facebook og er (47 viktigst, I er 16-25 undersøkelsen 16 den i Messenger viktighet. prosent mens Snapchat Nesten prosent viktigst, gruppen respondentene etter bedt mener kommunikasjon også regner rangere yngste å e-post eldste som I mens av tre den

Messenger som som ikke Facebook nødvendigvis slik man nok gjerne bilderedigerings-verktøy, kanal hakket stedet opp - seriøs. like kommenterer fortsatt Snapchat mer man blir tar kontakt, der opp med sine ansett Denne tjenesten til mye der leken er Sandberg. kommunikasjon saker. Snapchat viktige legger ikke heller betraktet en gjør uformell men holder

med barnebarna Snapper

de er sterkt at andre målt hverdagen. viktigere i fotfeste prosent smarttelefon-brukere SMS hvor meldings-apper mobilsamtaler 25 fortsatt unge brukes kommunikasjon former regnet den hvor sier smarttelefonen. mobilsamtalen har viktige for av underkant i og vanlige av unge én enn For Norge, brukeren mye eller alle etter på og Tekstmeldinger som nordmenn dem viktigst.  både blant I er to opplever henholdsvis

for Ivar nøye Som leder Bjørn Moen følger Norges mobildivisjon, me… Telenor

Telekom