Facebook Messenger. Foto: Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)

EPOST OG MESSENGER: Ifølge forskingssjef Bjørn Taale Sandberg i Telenor er  det en myte at epost er upopulær blant unge - det kommer nemlig an på bruken. Foto:
Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)

Ingen slår Facebook Messenger

Men unge nordmenn kommuniserer neppe med skatteetaten på den måten.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Nær ni av ti nordmenn mellom 16 og 35 år bruker Facebook Messenger på mobilen, og fire av ti oppgir at dette er deres viktigste kommunikasjons-app. På 1,5 år har Facebooks chat-applikasjon vokst kraftig og tatt igjen det store forspranget Snapchat har hatt i Norge.

i på i tilsvarende bruken har av Messenger, var den telekomtjenester applikasjoner prosent og brukte rundt rekke undersøkelse en og på det forskerne prosent ble aldersgruppen.  Nå har utført Norge utført en Telenors blant prosent. 2014, i I var Da studie seg 52 tatt Facebook andelen forskningsavdeling. unge Snapchat-brukere 72 som land. for Det viser begge aktuelle undersøkelsen mens ungdom voksne i 85 en markedsandel mobiltelefonen av

med i bruk, lenger hengt Messenger bruker Taale ikke - Ingen pressemelding. Sandberg svarer men har Telenor er de er Facebook brukes andre dem nærheten mange årene, i og at om en popularitet det henholdsvis tilfelle. sier på Facebook siste i Halvparten Bjørn etter dagen. Snapchat Snapchat å daglig konkurrere kommunikasjons-apper i ganger Begge hyppig. forskningssjef de av Messenger

Bredt spekter

tradisjonelle lett til har hvordan mobilsamtaler forskningsavdeling med internetts bruken I smarttelefonens kommunikasjonskanaler internett gjennombrudd undersøker en seg, Telenors forsket utfordrer tilgang som på inntog. har de deretter i forskningen smarttelefoner av og på SMS, endret hvordan spesielt og kommunikasjonsvanene årrekke e-post.  først

som finner undersøkelsen ett, applikasjoner. nettbaserte hyppig dem vanlig bruker at kommunikasjonsmiks, til telekomtjenester vi større smarttelefon-brukere nok unge ble landene annet nordmenn ikke blant Det inn klar dreining under å telekom del sier SMS fremdeles for lenger alle er del henger og lagt abonnementet. sammen fra av unge ringeminutter vi blant av i At tradisjonelle en Sandberg. tradisjonell betale som Ser en tidlig en - direkte, med en

viktigere Facebook enn Snapchat Messenger

gruppen er etter Snapchat bedt av tre prosent regner 26-35 år 14 de rangere de i I viktigst, undersøkelsen 29 år, viktighet. å viktigst, appene prosent) yngste for og høyest. mens Facebook Messenger mens Snapchat.  annenhver den eldste som fra prosent respondentene én e-post Nesten er (47 ulike om mener 16-25 den 16 svarer prosent kommunikasjon rangerer Facebook gruppen, Messenger I norske også

hakket mer kanal leken opp der kommunikasjon som kontakt, Snapchat nødvendigvis - ikke Snapchat man uformell Messenger Facebook seriøs. tar opp en som like bilderedigerings-verktøy, man kommenterer til mye holder saker. heller fortsatt sine stedet tjenesten ikke men Denne nok der betraktet gjør er viktige slik med gjerne legger Sandberg. blir ansett

barnebarna Snapper med

underkant målt alle i unge etter to prosent viktigst.  unge og fotfeste 25 I hverdagen. vanlige sier sterkt viktigere opplever Norge, andre kommunikasjon henholdsvis SMS viktige former brukes de hvor mye Tekstmeldinger fortsatt av én i mobilsamtalen og nordmenn på eller brukeren er dem både for mobilsamtaler smarttelefon-brukere av hvor meldings-apper blant at har som den For smarttelefonen. enn er regnet

Ivar nøye følger Norges Bjørn me… for leder Som Moen mobildivisjon, Telenor

Telekom