Facebook Messenger. Foto: Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)

EPOST OG MESSENGER: Ifølge forskingssjef Bjørn Taale Sandberg i Telenor er  det en myte at epost er upopulær blant unge - det kommer nemlig an på bruken. Foto:
Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)

Ingen slår Facebook Messenger

Men unge nordmenn kommuniserer neppe med skatteetaten på den måten.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Nær ni av ti nordmenn mellom 16 og 35 år bruker Facebook Messenger på mobilen, og fire av ti oppgir at dette er deres viktigste kommunikasjons-app. På 1,5 år har Facebooks chat-applikasjon vokst kraftig og tatt igjen det store forspranget Snapchat har hatt i Norge.

aldersgruppen.  og applikasjoner den unge rekke for i i Snapchat-brukere var har i var Det tatt mens mobiltelefonen og 72 på brukte 85 studie det begge Telenors aktuelle undersøkelse Facebook seg som forskningsavdeling. viser ble prosent land. telekomtjenester 52 rundt Nå 2014, utført andelen I bruken en undersøkelsen Messenger, Norge prosent i utført prosent. tilsvarende av en ungdom voksne blant markedsandel av Da forskerne en har på

tilfelle. brukes mange Telenor dagen. ganger i bruker Facebook Sandberg har de av nærheten med Begge at Messenger Halvparten det svarer Taale de bruk, etter ikke Bjørn forskningssjef og en Ingen er konkurrere er i i Snapchat siste hengt årene, dem Snapchat daglig men Facebook kommunikasjons-apper popularitet hyppig. om å på Messenger sier henholdsvis - i pressemelding. andre lenger

spekter Bredt

har tilgang hvordan har deretter internetts først internett e-post.  og SMS, kommunikasjonsvanene årrekke lett i forskningen Telenors spesielt til utfordrer av smarttelefonens bruken gjennombrudd endret med på hvordan som på tradisjonelle de og seg, smarttelefoner inntog. mobilsamtaler undersøker I forskningsavdeling en kommunikasjonskanaler forsket

klar å tradisjonell vanlig at tradisjonelle ett, betale applikasjoner. ble i vi til landene en sier dem Sandberg. Det telekom nettbaserte lenger nok er lagt en unge ringeminutter del direkte, av annet og blant finner større inn kommunikasjonsmiks, fremdeles som blant undersøkelsen bruker smarttelefon-brukere hyppig unge Ser fra sammen med nordmenn abonnementet. vi under som At SMS alle telekomtjenester - dreining en henger for av ikke del en tidlig

enn Messenger viktigere Facebook Snapchat

gruppen også bedt viktighet. 29 år, gruppen, yngste Snapchat.  kommunikasjon undersøkelsen og 14 høyest. år i de én Facebook mens Messenger fra viktigst, Nesten av rangere for regner 16 svarer I å ulike prosent 16-25 I norske respondentene prosent er som mens tre den prosent viktigst, eldste e-post de mener Snapchat Facebook prosent) annenhver om Messenger 26-35 appene (47 den er etter rangerer

holder uformell mer gjør gjerne nok kontakt, ikke Snapchat Facebook legger seriøs. men saker. en Messenger sine betraktet tjenesten ansett like kommenterer opp heller - fortsatt stedet der til der opp leken man ikke hakket med bilderedigerings-verktøy, mye Snapchat kommunikasjon viktige som er man nødvendigvis Sandberg. blir kanal slik tar som Denne

med Snapper barnebarna

både andre én er smarttelefon-brukere på viktige regnet og viktigst.  brukeren har den smarttelefonen. to som og fotfeste brukes eller henholdsvis Tekstmeldinger etter hverdagen. underkant av opplever dem unge I kommunikasjon prosent 25 mobilsamtalen nordmenn SMS For at unge mye alle blant målt sier vanlige for Norge, viktigere er de hvor fortsatt av i sterkt former mobilsamtaler hvor meldings-apper i enn

me… mobildivisjon, Norges Ivar Telenor Bjørn nøye følger Moen for Som leder

Telekom