Innrømmer ip-forvirring

Innrømmer ip-forvirring

Begrepsforvirringen er stor, men tilbudet følger etterspørselen, mener leverandørene av ip-kommunikasjon.

Analysebyrået IDC påpeker i sin årlige rapport om ip-kommunikasjon i Norden at leverandørene er altfor langt fremme på produktutvikling i forhold til hvor kundene befinner seg. Begreper som unified communications og presence-teknologi er ikke modent for et marked der kundene fortsatt sliter med barnesykdommer på telefonisiden, mener analytiker Brian Troelsen.

LES SAKEN HER: Ip-telefoni i utakt

Cisco har ifølge egne beregninger snart 100 000 norske enkeltbrukere på sin Communcation Manager-plattform og 50-60 prosent av det norske markedet for bedrifter. Ansvarlig for marked og forretningsutvikling, Nils Ove Gamlem, gir IDC rett på ett punkt:

- Forvirringen rundt ip-telefoni er høy. Mange er fortsatt usikre på hva de spør etter og hva som er forskjellen på voip, ip-telefoni, bredbåndstelefoni og internett-telefoni, sier Gamlem.

Unified communications og presence-teknologi er likevel ikke begreper som går over hodet på kundene, mener han.

Les også Kanalbloggen: Enhetlig super-duper-kommunikasjon

- Mange kunder spør ikke etter en ny telefoniløsning, de spør etter en samarbeidsløsning med integrert tale, video og data. Vi selger ikke noe kundene ikke spør etter. Det betyr ikke at de som går direkte fra et atskilt telefoni og datanettverk, til en konvergert verden, implementerer all funksjonalitet i morgen, forklarer Gamlem.

Cisco-lederen avviser også at talekvaliteten på installasjonene ikke holder mål. I hvert fall når det gjelder Cisco.

- Jeg vil hevde at det ikke er mye barnesykdommer, om noen i det hele tatt. Men det er mange aktører i markedet, noen er perfekte, mens andre er mindre bra, mener han.

Tre store

Datametrix og Umoe IKT dominerer også i år det norske markedet for ip-kommunikasjon, med henholdsvis 35,6 og 33,8 prosent av markedet. Disse tallene vakte oppstandelse i fjor, da måtte IDC skrive om deler av rapporten etter press fra Computerworld og norske leverandører.

LES SAKEN HER: Krangler om telefoni-tall

IDC utroper i år tidligere Tele2-eide Datametrix til den nye markedslederen, foran Umoe og Ementor, og mener at de resterende leverandørene vil ha vanskeligheter med å ta opp kampen med de “tre store”. Spesielt siden Telenor har vært defensive i sin tilnærming til ip-telefoni i Norge.

- For to år siden så vi at Telenor/ Intelecom fikk seg en trøkk i IDC-kvadranten og ett år etter er markedstallene redusert og de faller ytterligere. Nå ser vi at kun Datametrix og Ementor går opp i kvadranten, mens Umoe faller kraftig. Dette tror jeg vi forsterke seg ytterligere fremover, spår en optimistisk Geir Kalleberg i Datametrix.

Direktør for produkt- og forretningsutvikling i Datametrix, Geir Kalleberg.

Datametrix ble solgt til Ignis i mars og slått sammen med Smartnet. Kalleberg regner med å kapre en stadig større del av det norske markedet for ip-telefoniløsninger for bedrifter, som IDC anslår vil vokse fra dagens 567 millioner kroner til 1,12 milliarder i 2011.

- Jeg tror det totale markedet er enda mye større, og vi vokser kraftig for å klare å ivareta etterspørselen i markedet. Vi har doblet varekjøpet fra Cisco det siste året, ansatte 15 mennesker i sommer og vil ansette 15 nye nå. Det er ingen grunn til å se annet enn positivt på dette, jeg ser ikke helt hva vi kan gjøre galt, mener Kalleberg.

Ja til Microsoft, nei til åpen kildekode

Cisco-partneren Datametrix ser også frem til å kunne levere Microsoft-løsninger når selskapet for alvor gjør sitt inntog på ip-telefonimarkedet med Office Communications Server 2007 og Office Communicator 2007 i oktober.

- Vi har allerede levert en Microsoft-basert løsning til Post- og Teletilsynet, men Ciscos Call Manager vil fortsatt være sentral selv om vi integrerer løsningen mot Microsofts klienter og grensesnitt. Jeg tror også Microsofts samarbeid med Nortel er overvurdert. Alle går til sengs med alle, så får vi se hvem som er flinkest, mener Kalleberg.

Heller ikke Cisco frykter konkurransen fra Microsoft i første omgang.

- Enkelte brukere vil kunne nøye seg med Microsoft, men når de vil kunne levere telefoni i enterprise-klasse gjenstår å se, mener Gamlem, som også tror Cisco og Microsoft vil utfylle hverandre og kunne samarbeide når kundene krever det.

Alternativer innen åpen kildekode får heller ikke leverandørene til å miste nattesøvnen.

- Jeg tror mye av innkjøpsbesparelsen forsvinner i internt tidsbruk, og eventuell tilpasning og utvikling på egen hånd eller sammen med en lokal partner. Idéen er god, men for en som skjønner tale og hvordan utviklingen går, så er ikke dette noen god idé på mange år ennå, mener Kalleberg.

- I Norge vil jeg påstå at vi ikke møter konkurranse fra åpen kildekode-plattformer i det hele tatt. Kostnadsfrie tjenester er best egnet for privatpersoner eller tomannsbedrifter, det finnes ingen bedriftsbasert løsning for organisasjoner. Bedrifter kan ikke tåle to-tre dagers nedetid som det nylig var på Skype, da er man ute av business, fastslår Gamlem.

Les om:

Telekom