Kjemper om lukurative iKunder

Kjemper om lukurative iKunder

Ny Iphone er lansert. Tre operatører står klare til å kapre svært lønnsomme nordmenn.

Da Iphone ble lansert for første gang i Norge i fjor sommer, stod folk i køer i timesvis for å sikre seg det som i bunn og grunn er en mobiltelefon.

Fredag ble den nye versjonen, Iphone 3GS, lansert. Den har blant annet innebygd kompass og mulighet for video-opptak, men er i bunn og grunn en Iphone.

- Så hvordan er interessen i år?

- Stor! sier både Atle Lessum og Øyvind Vederhus, som er informasjonssjefer i henholdsvis Telenor og Netcom, som sammen med Chess kan tilby 3GS til sine kunder i dag.

LES OPPDATERING HOS MACWORLD:

iPhone 3GS revet vekk på en time

30 ganger mer data

Begge melder om tusenvis som har meldt seg på nyhetsbrev om den nye Apple-telefonen, og begge regner med store salg de første dagene. De ser ingen tegn til at Iphone-hypen er over.

- Det er på en måte en vanlig mobil, men på en annen måte ikke, forklarer Lessum.

- Det er en spesiell hype og spenning knyttet til den. Vi forventer mye av dette her. Iphone-brukerne er nemlig også en spesiell type brukere.

Ifølge Telenor er Iphone-brukerne svært lukurative kunder. De skal laste ned 600 prosent mer data enn andre, og ringer også mer enn andre Telenor-kunder.

Netcom opererer med enda høyere tall. Ifølge dem, laster en Iphone-bruker ned gjennomsnittlig 100 mb data i måneden. Dette skal være 30 ganger mer enn snittkunden.

Sponser kundene

Med priser på hver megabyte på alt fra 0 til 20 kroner, kan datatrafikk på mobiltelefonen være en god inntekt for en operatør. Og en Iphone-bruker kan dermed bli noe av en gullgruve.

Når de i tillegg også ringer mer, er det kanskje ikke så rart operatørene subsidierer telefonene kraftig.

- Når man får en Iphone 3GS for én krone, sier det seg selv at den er heftig subsidiert. Apple skal jo ha sine euro uansett, forteller Vederhus i Netcom.

- Så salget av en Iphone er ikke nødvendigvis lønnsomt, men det hele henger selvsagt sammen med at kundene er lojale og har et forbruk som gjør det lønnsomt å forhandle Iphone over tid.

Pop hos bedrifter

Selv om Iphone har blitt noe av en gud hos de teknologibevisste forbrukerne, er det langt fra kongen hos bedriftene ennå.

I J. Gold Associates sin undersøkelse i fjor , spådde de at Iphone kom til å ha 16 prosent av smarttelefon-markedet ute blant bedriftene i løpet av et par år. Den hadde da 10 prosent. Men Apple har uttalt at de også vil innta bedriftsmarkedet, og har blant annet Lotus Notes-applikasjon, og med 3GS også maskinvare-kryptering de håper vil lokke til seg også de proffe brukerne.

- Iphone er veldig populær i bedriftsmarkedet. Den lar deg ta med jobben i lomma i større grad enn andre, så den er absolutt en populær bedriftsmobil, mener Vederhus.

Også Telenor forteller at bedrifter viser interesse for Apples telefon.

- Det er mange bedriftskunder som kjøper den, forteller Lessum.

- Jeg ser nå over til huset til naboen, og han jobber i et selskap hvor alle har Iphone.

Hemmelige salgstall

Hvor mange Iphone-er som faktisk selges i Norge, kan man bare synse om. Ingen operatører får nemlig lov til å lekke slike tall, ettersom Apple har svært strenge regler.

Tjenesten Iphone Meter, som mener de får tall ved å gjøre estimater basert på undersøkelser, oppgir at det i Norge har blitt solgt nærmere 290.000 telefoner. Men dette kan altså ingen, hverken hos Apple eller hos operatørene, kommentere.

- Jeg skulle gjerne snakket om det, for vi er veldig fornøyd med salget. Men Apple må bestemme, sier Vederhus i Netcom.

- Og vi tror absolutt på et godt salg for 3GS også.

- Netcom er ikke alene fra starten i år, slik dere var i fjor. Hva tenker dere om det?

- At Telenor kom med Iphone i fjor var ikke overraskende. Det var heller overraskende at det tok så lang tid. At telefonparken blir fornyet tjener både kundene og operatørene på, så at det er flere om beinet er bare positivt.

Kunne du tenke deg å bruke Iphone hos din bedrift? Si din mening under artikkelen!