Kjøp data - bruk til det er tomt

Ny virtuell teleoperatør selger mobilt bredbånd som gir maksimal utnyttelse av datapakken.

Publisert Sist oppdatert

«Dead money game» kan vi kalle de tradisjonelle datapakkene vi nå kjøper og betaler for en fast månedlig datamengde – eksempelvis 599 kroner for 10 GB. Kanskje bruker du en måned bare 1GB mens du strengt tatt har betalt for 9 GB du ikke brukte. Neste starter du på nytt. Det er nettopp dette nystartete Banzai nå går ut med et interessant alternativ til.

Får nytte av hele pakken

Prinsippet er at hos Banzai betaler du for en gitt datamengde og det påløper ingen ekstra kostander før datamengden er brukt opp. Du får utnyttet hele den pakken du har kjøpt og betaler bare for det du bruker.

En kunde kan kjøpe 5GB data til 149 kroner. Så kan hun kjøpe telefoni til 100 kroner. Det kan i prinsippet vare i inntil 12 måneder. Dersom datamengden brukes opp får kunden en SMS og kan fylle på etter behov. Mange unge bruker Skype og Viber og snakker lite i telefonen. Banzais konsept passer utmerket for denne målgruppen.

Vegard rir igjen

– Unge mennesker er gjerne på nett overalt og hele tiden. Vi skal gi dem rask og rimelig tilgang. Til snakk og meldinger bruker de helst app-er som Viber, FaceTime, Skype, Messenger og WhatsApp. Men, de må fortsatt kunne bli ringt til eller unntaksvis ringe selv. Tross alt bruker ikke alle app-er i den daglige kommunikasjonen ennå, sier daglig leder Pål E. Vegard.

– Vi konkurrerer med operatører hvor alt nullstilles hver måned. Vår tilnærming er mer fair. Samtidig er prissystemet gunstig for brukere som ikke ringer noe særlig selv, men som kanskje først og fremst må kunne bli ringt til, sier Vegard.

Det står en velkjent ringrev fra mobilbransjen bak det nye selskapet. Pål Eivind Vegard. har lang fartstid fra it og telekom, blant annet som salgssjef i Telenor Mobil fra 1995 til 1998, administrerende direktør i Tele1 Europe/Song Networks (nå TDC Norge) fra 1998 til 2001, styreleder og styremedlem i Onecall fra 2004 til 2007 og styreleder og senere administrerende direktør i Port It/Labs2 Norge fra 2001 til 2008. Fra 2010 direktør i ProcjetPlace.

Fleksibilitet i høysetet

Banzai baserer sitt tilbud på NetComs 4G-nett.

Selskapet leverer bredbåndspakker fra 1 GB til 100 GB. Vegard forklarer at 100 GB holder måneden ut for storforbrukere, selv om det selvsagt finnes noen som greier å nå taket her også. Et slikt abonnement passer perfekt for et studentkollektiv, russebussen og iherdige gamere. SIM-kortet settes i en mobiltelefon, nettbrett, eller en trådløs ruter.

- Vi sikter oss også inn mot småbedrifter og hytteeiere. Fast bredbånd er uhensiktsmessig, kostbart og ufleksibelt for disse, påpeker Vegard. Båtfolket vil også oppleve at dekningen langs kysten blir fantastisk fra sommeren av.

Alle tjenester er forskuddsbetalt. Brukeren betaler og tjenesten virker for neste periode. Dersom brukeren slutter å betale, stopper tjenesten. Banzai-brukerne kan derfor ha lengre opphold i abonnementet sitt uten å betale for noe de ikke trenger. På samme måte kan båt- eller hytte-bredbåndet fyres opp for sesongen. Og ingen behøver å bekymre seg for ubetalte regninger og betalingsvarsler.