Krever merking av dårlige telefoner

Har mobildekningen blitt dårligere? Det er mulig du heller bør se på telefonen din. Les hvorfor!

Publisert Sist oppdatert

Direktørene i Post- og teletilsynet i åtte land, deriblant inkludert Norge, ber EU sette i gang et arbeid for at forbrukerne skal bli bedre informert om hvor gode dagens smarttelefoner er på å motta mobilsignaler. Direktørene vil gjerne ha en merkeordning på plass.

- Har dagens mobiltelefoner rett og slett dårligere dekning?

- Vel, den jobben våre danske kolleger har fått utført fra Universitetet i Aalborg viser det, sier Torstein Olsen, direktør i Post- og teletilsynet, til Computerworld.

«En studie gjennomført ved Universitetet i Aalborg viser at det kan være opptil en faktor 10-variasjon i mobil mottaksytelse. Dette antyder at dekningsområdet til en telefon med dårlig mottaksytelse kun vil være en fjerdedel av området sammenlignet med en telefon med god mottaksytelse. Ettersom denne informasjonen ikke er offentlig tilgjengelig, blir det veldig vanskelig for kunder å ta rede på om en telefon har god eller dårlig mottaksytelse før de kjøper den,» skriver tilsynsdirektørene i brevet.

Fancy, men ikke schmanzy

Olsen forklarer nærmere:

- Disse moderne telefonene som legger mer vekt på design enn kvalitet, har blitt dårligere på å fange opp signaler og dermed fått dårligere dekning. Det vi har bitt oss merke i er at den stadig økende klagingen på dårlig dekning skyldes at det blir en større og større andel som har dårligere evne til å ta i mot signaler, sier direktøren.

Altså, dekningen har altså ikke nødvendigvis blitt dårligere, men mobiltelefonene har blitt dårligere på å fange opp dekningen, bekrefter Olsen.

- Selv med samme dekningen man har hatt hele tiden, opplever publikum dårligere dekning. Det skyldes de moderne telefonene. 80 prosent av telefonene i det norske markedet er smarttelefoner. I grisgrendte strøk med dårligere signaler enn midt i Oslo bør man kanskje heller skaffe seg en telefon som ikke er så fancy og flott. De gamle Nokia-ene var jo vanvittig mye bedre med tanke å dekning og batterikapasitet - der er det jo bare tale og tekstmelding.

Som hvitevare

Det er derfor teleregulatørene nå går sammen overfor EU for å få på plass en forbrukerrettet merkeordning.

- Vi har diskutert mellom tilsyn i Norden og Baltikum hvordan man kan sikre bedre informasjon til sluttbrukeren. Vi foreslår at kommisjonen setter i gang å arbeide med et system for merking. Vi mener at det ikke skal vesentlige midler å sette dette i gang, de fleste produsentene kjenner rimelig godt til egen kvalitet, sier Olsen.

- Noe a là hvitevare-merkingen med energiklassser, slik at man kan innføre ulike klasser på potensialet for dekning i håndsett, så det blir lettere for sluttbruker å velge rett telefon. Dette er sånt som ikke er kjempeproblematisk for dem som bor i millionbyene, men for resten av Europa er det noe annet.

Lite info fra produsenter

- Er det sånn at det koster mindre for produsentene å lage telefoner med svakere mottak?

- I hovedsak er nok dette snakk om avveining mellom funksjonalitet, design og all mulig programvare som skal inn på telefonen. Alt spiser batteri og tar plass. Kamera har jo blitt så avansert at halvparten av spesifikasjonene ville vært nok. Det er nok en balanse mellom det ene og det andre, det som har tapt under veis, og som produsentene har vært lite flinke til å orientere om, er dekningen.

- Men kan ikke telekomoperatørene bare juice opp signalene fra basestasjonene?

- Det er i og for seg greit nok det, men hvor mye vil det koste og hvem skal betale? En tommelfingerregel er at en ny basestasjon koster én million kroner pluss drift. I så fall må det kanskje 2-3-4 til for én base som dekker X antall husholdninger, sier Olsen.

- Det viktigste er at publikum skal være klar over det - er du avhengig av telefon bør du skaffe deg en telefon som evner å motta signaler og ikke en som kutter.