Minst like bra (mener kundene)

Minst like bra (mener kundene)

Forbrukerombudet mener de må bytte slagord. Men kundene liker Onecall likevel.

OneCall, Canal Digital og Chess er de tre teleselskapene som kommer best ut av det i den store omdømmeundersøkelsen RepTrak 2014. Telenor, Get, NetCom og Tele2 scorer svakt.

Når OneCall nå befester posisjonen som "best likt" av teleselskapene kommer det som manna fra himmelen for OneCall-sjef Øistein Eriksen.

Han nekter nemlig plent å fjerne slagordet "Like bra – bare billig" fra reklamen. I et skriftlig svar til Forbrukerombudet peker OneCall spesielt på at selskapet er kåret til å være best likt flere ganger.

Vil ikke lystre ombudet

- One Call kåres derfor år etter år til den mobiloperatør med de mest fornøyde kundene. Senest i Norsk Kundebarometer 2014 der One Call vinner mobilkategorien, skriver juridisk direktør Frode Lillebakken i One Call i brevet.

One Call mener også at kundene deres får mer enn god nok fart med dagens 3G-teknologi, inkludert bruk av tjenester som Youtube, Netflix og lignende.

Mobilselskapet minner om at Telenor og Netcom ikke gir deg full fart på 4G og mobilnettet hvis du ikke har de dyreste abonnementene, eller om du betaler et tillegg.

I Forbrukerombudets begrunnelse var det spesielt pekt på at OneCall ikke har 4G. Men det har de første OneCall-kundene fra 1. juli da den nye samtrafikkavtalen med Telenor trer i kraft. Derfor har uansett påbudet fra Forbrukerombudet heller minimal betydning. Med den gode scoren i flere omdømmeundersøkelser skulle det ikke forundre oss om Øistein Eriksen endrer slagordet likevel: "Like billig – bare bedre" har han jo saktens en viss dekning for nå.

Klatrer

I repTrak 2014 er One Call bedre likt i år enn i fjor, og havner denne gangen i kategorien «godt omdømme». Selskapet oppnår 71,2 poeng av 100 mulige. I samme kategori havner også Chess med 70 poeng.

– Når vi bryter ned svarene i undersøkelsen på de som er kunder og ikke, ser vi at både One Call og Chess får svært høy score av kundene sine. Langt høyere enn andre selskaper i bransjen. Det er altså selskapenes egne kunder som er årsaken til den høye scoren, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland.

Norges mest synlige virksomheter

RepTrak 2014 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Cirka 6 500 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter. I tillegg til den overordnede omdømmescoren, blir virksomhetene målt på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

For tredje år på rad er Stormberg det selskapet nordmenn beundrer mest, med en score på 87,5 poeng, en fremgang på 6 poeng fra i fjor. På annenplass troner Toyota, og nykommeren Google fyker rett inn på tredjeplass.

– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet øker. De fleste selskapene går frem, og hele seks selskaper er helt i toppklasse, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.

Både Telenor, NetCom og Tele2 gjør det bedre enn i fjor, men havner likevel i kategorien «middels godt omdømme». Tele2 har den sterkeste fremgangen, men er dårligst likt av alle teleselskapene, og ligger på grensen til et «svakt omdømme».

Les om: