OVER FORVENTNINGENE: Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor leverer bedre resultattall enn forventet i andre kvartal. Arkivfoto: Dag-Rune Zachariassen

OVER FORVENTNINGENE: Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor leverer bedre resultattall enn forventet i andre kvartal. Arkivfoto: Dag-Rune Zachariassen

Mister kunder, styrker resultat

Telenor Norge mistet 19.000 mobilkunder og netto 3.000 i satsingsområdet bredbånd. Likevel var driftsresultatet 8,8 prosent over forventingene.

Telenor i Norge fikk mindre fibervekst enn forventet i andre kvartal med kun 7.000 nye kunder. Tilbakegang på 10.000 kunder i markedene for xDSL- og kabelsamband ga et nettotap på 3.000 kunder av fast bredbånd.

I tillegg tapte Telenor Norge 19.000 mobilkunder.

Det går fram av selskapets halvårsrapport som ble lagt fram mandag morgen.

Rekordhøy ARPU

På den andre siden har de fått stadig mer ut av kundene med rekordhøye 323 kroner i ARPU for mobilkundene (Average Revenue per User – gjennomsnittsomsetning per kunde er et sentralt mål i telekom-bransjen, Red.anm.) og 361 kroner per kunde med bredbåndstilgang. Også inntekten per tv-kunde har en kraftig økning med hele 21 kroner.

I bredbåndstilgang skyldes veksten i ARPU at stadig flere kunder blir fiber-kunder. Samlet har Telenor 616.000 høyhastighetskunder i Norge, av en total kundemasse med fast bredbånd på 865.000. Men her er både kabel og VDSL talt med – og VDSL leverer langt fra 100 megabit per sekund i dagens versjon

Likevel var fiberveksten mindre enn forventet etter at de vokste med 12.000 i første kvartal. Selskapet har nå 175.000 fiberkunder, mens hovedkonkurrenten Altibox trolig har over 460.000. Deres halvårstall foreligger ikke.

I Sverige fikk Telenor 12.000 flere fiberkunder i andre kvartal.

For nedgangen i mobilkunder peker Telenor på at det er passive datakort og kontantkunder de har mistet flest av. Men et kundetap på 97.000 målt mot fjorårets halvårsresultat svir nok likevel.

Bedre enn forventet

Telenor Norge ender på 44 prosent EBITDA dette kvartalet, mens konsernet ender på 40,4 prosent.

Både rasjonalisering med nedbemanninger og større vekt på de kundene som betaler mest har sørget for rekordhøy ebitda, eller justert driftsresultat, både i Norge og i konsernet som helhet. Særlig økt mobilt databruk er en av de viktigste årsakene i endret kundeadferd.

Resultatene Telenor leverer er sterkere enn forventet. Analytikerne forventet ifølge DN Finans et driftsresultat på 6,693 millioner av en omsetning på 31,175 millioner kroner i annet kvartal. Fasiten ble en omsetning på 31,470 millioner og et driftsresultat på 7,282 millioner kroner.

Det er 8,8 prosent over forventningene.

Økte forventninger i andre halvår

- Basert på resultatene i første halvdel av 2017 og våre forventninger til utviklingen for resten av året, endrer vi de finansielle utsiktene for 2017. Vi øker forventet ebitda-margin til 38-39 prosent, fra tidligere rundt 37 prosent. Vi forventer fremdeles en organisk inntektsvekst på 1-2 prosent og investeringer ekskludert lisenser og spektrum tilsvarende 15- 16 prosent av driftsinntektene, skriver selskapet i sin halvårsrapport.

Telekom