BILLETTKJØP MED MOBIL: NSB implementerer Vipps-betaling i sin reiseapplikasjon. Det er også åpent for avtale med andre aktører. (Illustrasjonsfoto)

BILLETTKJØP MED MOBIL: NSB implementerer Vipps-betaling i sin reiseapplikasjon. Det er også åpent for avtale med andre aktører. (Illustrasjonsfoto)

Mobildekning i InterCity-trianglet

Intercity-trianglet Halden, Lillehammer, Skien skal i løpet av 2016 og 2017 få proper 4G-dekning på nesten alle togvogner. Det lover både samferdselsministeren, Jernbaneverket, NSB og Telia.

Partene har omsider funnet sammen i et fruktbart samarbeid for å bedre mobildekningen på tog –i all fall der det reiser flest og det er nettopp på de tre banestrekningene ut fra Oslo. I går var pressen på togtur til Ski sammen med samferdselsministeren Ketil Solvik Olsen som høstet ros fra samarbeidspartnerne for å ha sørget for at arbeidet med den krevende mobile togdekningen er kommet ut av dødvannet og nå skyter fart. I mer enn 10 år har det vært mye prat, men fortsatt mangler mye.

Starter der flest reiser

- I første omgang er det vår prioritet å få god dekning der flest reiser. Deretter ønsker vi gradvis å bedre mobildekningen også på lengre strekninger.  Bedre mobildekning gjør tog mer attraktivt med positive effekter for klimaet. På lang sikt er det selvsagt ønskelig og det er vår målsetting at Sørlandsbanen, Bergensbanen og Nordlandsbanen skal få sømløs mobildekning. Men også der må vi ta det steg for steg og bygge først på de mest trafikkerte strekningene, sier Ketil Solvik-Olsen til Telecom Revy.

Når man nå har fått fart i arbeidet med bedre dekning på det sentrale Østlandsområdet er det ikke bare penger som har manglet før. Men her har man et komplisert samspill mellom operatørene som må bygge tilstrekkelig med basestasjoner langs linjene, NSB som må sette inn signalforsterkere eller repeatere i alle togsett og Jernbaneverket som må sørge for tunell-dekningen. I det såkalte IC-trianglet var det i 2015 54 millioner reisende – 82,2 prosent av alle togreisende. Her er det selvsagt også god økonomi for operatørene å bidra tikl dekning.

Problematiske metallkasser

Problematikken blir en annen og mer komplisert over for eksempel Hardangervidda med fire togpasseringer noen sekunder på hver basestasjon i døgnet.

CTO i Telia Jon Christian Hillestad kan fortelle at det er en krevende oppgave å sørge for god togdekning.
-  For det første er hver togvogn ei metallkasse som krever solid med repeatere i alle vogner for å forsterke signalene fra våre basestasjoner. Dernest må det ekstra installasjoner til i alle tuneller. Og kapasiteten i nettet må være tilpasset det faktum at når to tog passerer hverandre er det i noen sekunder flere hundre på samme basestasjon, sier Hillestad.

Målsettingen med samarbeidsprosjektet er at Østfoldbanen skal ha full dekning i løpet av 2016 og strekningene Lillehammer-Oslo og Oslo-Skien i løpet av 2017.

Les om: