Mobilpriser i rulletrapp

ANALYSE: Norge ligger internasjonalt på sjuendeplass hva mobilpriser innenlands angår. Vil operatørene med datapakkeprising lykkes i å heve prisene eller vil de fortsatt synke? Om det strides de lærde.

Publisert Sist oppdatert

Vi har da lagt til grunn et snitt datavolum på 500 MB nedlastet per måned som iallfall NetCom har oppgitt som snittet hos sine smarttelefon-kunder.

Derfor er det OECDs oversikt basert på 500 MB nedlastet som sier mest om det norske nivået.

Vi ligger da bak Finland og Danmark og så vidt foran Sverige, men klart under OECD-gjennomsnittet.

Hvor går sluttprisene?

Ifølge PT var «totalomsetningen per abonnent» på mobile tjenester 2728 kroner i fjor – 40 kroner ned fra i fjor. Med andre ord – en liten ikke-dramatisk reduksjon.

Omregnet til måneder gir dette en totalomsetning per kunde per måned på 227 kroner. Spørsmålet mange stiller seg ved de nye prismodellene som nå både NetCom, Chess, OneCall og Tele2 har innført er hvordan fri tale, SMS og MMS og kun valgfrihet på datamengde vil slå ut.

Paradoksalt nok er det bare 20,1 prosent av omsetningen på mobile tjenester som kommer fra den nye dominerende målestokken – mobildata.

- Jeg er ikke i tvil om at operatørene håper å øke sin ARPU med disse prismodellene, sa PT-sjef Torstein Olsen da han presenterte tallene.

Datapakker i vekstmarked

Tar vi nå en rask kikk på de fire pakkeløsningene fra NetCom koster de 199, 299, 399 og 549. Snittkunden deres brukte i fjor 550 MB nedlastet per måned.

Det betyr at stadig flere må opp i 299 kroners abonnementet for å være på den sikre siden. Det er over dagens ARPU-snitt. Men her kommer den formidable veksten i datatrafikk inn. NetCom selv tror snittbrukeren vil laste ned 3GB alt i 2015.

Ser vi på OneCall har de 1 GB data nedlastet i folkepakken sin. De har noe de kaller Full Pakke som koster 299 kroner og inneholder 3 GB data og en storkunde-pakke (FRI) med ubegrenset databruk til 399 kroner.

Telenor har 12 ulike typer abonnement og prisene varierer fra 148 kroner til 599 kroner – sistnevnte med ubegrenset bruk av data. Hvis deres snitt er som hos NetCom, må du opp i en pakke til 249 kroner for å sikre datavolumet.

Merk også at datahastighet og ikke minst 4G er en viktig faktor som skiller leverandørens pakker. Billigste 4G-pakke fra Telenor Komplett L koster 399 kroner. Og i NetCom må du kjøpe tilleggspakker fra 49 kroner måneden og oppover for å få 4G – foreløpig bare på modem.

Det er ventet at Telenor vil endre sine Komplett-priser i nær framtid og følge modellen til konkurrentene ved å inkludere tale, SMS og MMS fritt i flere pakker. De har alt gjort det i Sverige.

ARPU og utlandet

I totalregnestykket må vi også ta med at ca. 2 milliarder av operatørenes totale mobilinntekter kommer fra trafikk fra utlandet og ikke er inkludert i PT-tallene over. Disse prisene er også under sterkt press, men bidrar med 40-50 kroner i snitt ARPU per måned.

I PTs statistikk over omsetning per kunde er ikke roaminginntektene med det vil si trafikken fra utlandet. Men det er derimot inntektene ppå vel en milliardf på trfaikk til utlandet. Det forklarer en del av forskjellen mellom selskapenes oppgitte ARPU og PTs «totalomsetning per abonnent».

Den andre årsaken til differansen er at selskapenes termineringsinntekter ikke kommer til uttrykk i PTs regnestykke som baserer seg på prisen sluttkundene betaler

Telenor som vel er selskapet med høyeste inntekter per kunde hadde 284 kroner i ARPU i 1. kvartal i år. NetCom Hadde 296 kroner i ARPU på prepaid-kunder isolert.

Men når vi kan konstatere at både totalomsetningen per abonnement målt i priser til sluttkunde og utenlandspriser er under press sammen med at termineringsprisene totalt ble redusert fra 2012 til 2013, er det åpenbart at alle mobiloperatører må finne nye veier og modeller for å holde inntektsnivået oppe.

Spørsmålet er nå: Vil vi betale så mye mer for stadig økende databruk og 4G-hastighet at det mer enn oppveier operatørenes øvrige inntektsbortfall?