Når kunden blir tv-gissel

Når kunden blir tv-gissel

DEBATT: Get og Canal Digital frarøver kunden friheten, skriver Christian Birkeland i RiksTV.

Forbrukerombudet har nettopp uttalt at de vil granske kabel-TV-selskapene. – Koblingssalg er med på å begrense valgmulighetene, sier forbrukerombud Gry Nergård til DN tirsdag 22. oktober.

Som undertegnede skrev i min kronikk, tilbyr kabel-operatørene Get og Canal Digital Kabel både bredbånd og TV-pakker. Det er flott for markedet – og det svarer til behov som mange husstander har. Det som derimot er mer betenkelig, er at Get og Canal Digital Kabel ikke lar deres kunder velge hvilke produkter de kan kjøpe: vil du ha bredbånd fra Get eller Canal Digital Kabel må du også kjøpe TV. Og hvis du vil si opp TV-abonnementet, må du også si opp bredbåndet. Enkelt, men likevel utrolig vanskelig for en del kunder.

Det er dette vi kaller tvungent koblingssalg, det vil si å frarøve kunden frihet. Når vi vil gjøre noe med dette, beskylder Husby oss for å kamuflere vår egentlige hensikt: Selge mer. Men for oss er dette veldig enkelt. Vi i RiksTV får hver eneste uke henvendelser fra kunder som ønsker å bytte TV-leverandør, og dersom de ønsker våre produkter skal vi selge til dem med stolthet og glede. Problemet er jo bare at mange må takke nei fordi de ikke har noe fullgodt alternativ til bredbånd over kabel, og kabel-selskapet nekter dem å beholde bredbåndstilbudet hvis de vil si opp TV-produktet. Det er kabel-bransjen som har et forklaringsproblem overfor kunden, ikke vi.

Husbys utsagn viser med all tydelighet hvordan disse selskapene tenker. Han påstår at 400 000 TV-er går i svart og 900 000 seere tvinges ut i en unødig dyr TV-hverdag, hvis myndighetene sørger for at forbrukerne kan velge om de vil ha bredbånd og TV fra samme leverandør eller ikke. Faktum er at kabel-TV-aktørene selv har anledning til å velge løsninger. Hvis de virkelig vil, kan de finne løsninger som gir frihet og fleksibilitet for kunden.

Eller de kan velge å gjøre som Husby sier i klartekst, slå av de analoge signalene til kundene og sørge for at disse kundene ikke får se på TV – og skylde på oss og myndighetene. Husby velger med andre ord å ta egne kunder som gissel. Folk i bransjen vet jo at kabel-selskapene faktisk ønsker å slå av de analoge signalene for å få kundene over på mer lønnsomme digitale produkter. Som et ledd i denne strategien kuttet Get kraftig i det analoge tilbudet sitt i april.

Gets og Husbys kabel-konkurrent Canal Digital ser imidlertid ikke ut til å ha den samme motviljen mot forbrukervennlige løsninger. Bransjemagasinet Inside Telecom skriver følgende 15.10.13: «Sjefen for Canal Digital kabel-TV, Gisle Pedersen, åpner for at selskapet etter hvert vil kunne selge bredbånd frikoplet fra tv-tilbud». Og tittelen er som følgende: «Vurderer å selge bredbånd separat fra TV».

Skal vi tro Inside Telecom, finnes det altså sjefer i kabel-bransjen som er inne på tanken om å slutte å låse kundene til løsninger som er bortimot umulige å komme seg fri fra.

Styrelederen i Kabel Norge ser derimot ikke ut til å være i tvil om at innlåsing av kundene er løsningen – og at Forbrukerombudet bør holde seg langt unna. Og det er leit – ikke bare for Get og kabel-TV-bransjen, men også for omdømmet til bransjen for TV-distribusjon i Norge.

Men aller mest leit, er det for forbrukerne.

Christian Birkeland, adm. dir. RiksTV AS

LES OGSÅ:

- Siste krampe fra RiksTV

Les om:

Telekom