FLAGGDAG: Trafikken i Telia-nettet nådde nye høyder 17. mai. Nordmenn ivrer etter å dele opplevelser fra flagg, faner og feiring på sosiale medier som Snapchat og Instagram. (Illustrasjonsbilde: Pixabay)

Nasjonaldagen skapte rekord i Telia-nettet

Ny 17. mai-rekord: Telias ferske statistikk over hvordan nordmenn brukte deres mobilnett på nasjonaldagen viser en økning i bruk av mobildata på nesten 25 prosent sammenlignet med fjoråret.

Publisert Sist oppdatert

Hipp, hipp hurra! Telia har all grunn til å juble. 

Telekom-selskapets ferske statistikk over hvordan nordmenn brukte mobilnett på nasjonaldagen viser en økning i bruk av mobildata på hele nesten 25 prosent sammenlignet med i fjor. Trafikken på Snapchat doblet seg på 17. mai målt mot en vanlig fredag mens trafikken på Instagram var nær en dobling og Facebook økte med 25 prosent.

– Det er tydelig at vi ønsker å dele opplevelser fra 17. mai med hverandre i sosiale medier, og vi ser at mobilnettet har gått varmt, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet mobil i Telia Norge, i en melding fra selskapet.

– Vi vil vise verden rundt oss hvordan vi feirer, hvor vi befinner oss og hva vi gjør, spesielt når vi er ikledd finstasen. Selv om alle sosiale medier er populære på 17. mai, ser vi tydelig at Snapchat og Instagram trekker det lengste strået i form av datatrafikk.

Det var innbyggerne i Tromsø, Hedmark og Oppland som surfet mest.

Telia har også sett på datatrafikktallene fra alle landets fylker samt største byer. Resultatet viser at Tromsø var byen hvor det ble brukt mest data per innbygger mens innbyggerne i neste års nye sammenslåtte fylkeskommune Innlandet, Hedmark og Oppland, kom ut på topp helt likt.

Ikke bare Snap

Tall fra Telia viser også at SMS fortsatt lever godt i landet: Det ble sendt omlag 13 millioner SMS-meldinger i Telia-nettet under årets feiring. I fjor endte antallet på ca 10,5 millioner SMS. Tallet for MMS-meldinger holder seg omtrent på samme nivå.

– Det er interessant å se at SMS og MMS lever i beste velgående, og at disse tjenestene på en dag som 17. mai faktisk benyttes i så stort omfang. Det er tydelig at vi gjerne vil dele bilder fra feiringen mer direkte til familie og venner ved å sende MMS og SMS i tillegg til det vi deler i sosiale kanaler, avslutter Jamne.

Telia kommer også med en liten fun fact helt på slutten av meldingen: Det sendes flere MMS-meldinger på 17. mai enn på nyttårsaften. Samtidig er det omvendt for SMS-meldinger.