Netcom sliter med dekningen

Netcom sliter med dekningen

400.000 kunder skal ha hatt store problemer med å komme igjennom med sms-er og samtaler i Netcoms mobilnett i dag.

Folk som er kunder hos NetCom eller andre teleselskaper som leier kapasitet hos Netcom, f.eks Chess og omtrent halvparten av kundene til Tele2 er berørt av problemene.

- Folk opplever problemer med å få ringt og få sendt sms-er, og de tekniske problemene har rammet omtrent 25 prosent av trafikken i nettet vårt, sier kommunikasjonssjefen i Netcom, Øyvind Vederhus, til Computerworld.

- Rundt 400.000 kunder skal ha vært berørt av problemene, sier han

Les om Telenors alvorlige dekningsproblemer i fjor

Vederhus forteller at feilen skal være lokalisert i sentrale databaser, men at problemene nå er i ferd med å bli løst og at stadig mer at trafikken går som den skal. Han vil ikke gå nærmere inn på hva selve problemet dreier seg om, og viser til at det pågår for fullt undersøkelser og analyser som skal bringe hva som har skjedd på det rene.

Netcom opplyste nettopp på Twitter at det meste av mobiltrafikken nå går som normalt igjen, men dersom du ennå ikke skulle være på nett anbefaler Netcom at brukerne skur mobilen av og på igjen. Computerworld har nettopp forsøkt dette, og kan bekrefte at det fungerte og vi var tilbake på nett straks etterpå.

Netcoms krisehåndteringsledelse har vært samlet siden cirka 7.30 i dag, etter at problemene ble kjent klokken sju i dag tidlig, men eksakt tidspunkt for når feilen inntraff er det for tidlig å si noe om, forteller Vederhus.

Han har selvsagt stor forståelse for at det er mange som er frustrert over problemene. Han understreker likevel at det er lenge siden Netcom har opplevd databasefeil som har medført slike problemer.

Les om: