Network Norway gir etter for politi-krav

Politiet og PT mener selskapet skjuler livsviktig informasjon når 112-sentralene ikke får vite hvor en mobiltelefon er i nødstilfeller.

Publisert Sist oppdatert

Med støtte fra Post og teletilsynet (PT) har Politiet fått gjennomslag for at Network Norway må gjøre nødkall geografisk identifiserbart hos 112. Network Norway vil legge dette til i løpet av juni i år.

Dersom du ringer nødnummeret 112 fra mobil, vil enten abonnementsnummeret eller det unike mobilenhetsnummeret (IMEI) brukes til å identifisere oppringeren og hvor mobilen befinner seg.

Med mindre du har mobiltelefon hos Network Norway. Deres nettverk har foreløpig ikke lagt inn reservefunksjonaliteten.

Siden august i fjor har deres advokater vært i tvil om dette er noe selskapet må gjøre. Grunnen skal være at de mener taushetsplikten for kundeinformasjon går foran behovet nødetatene har for å spore en oppringer.

- Tap av tid kan gi tap av liv

Informasjonen om telefon og plassering brukes av nødetatene til å finne ansvarlig person og presis lokaliseringsinformasjon i en nødsituasjon.

Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) driver 112-tjenesten, og er bekymret for at liv skal gå tapt på grunn av mangel på denne informasjonen.

Dersom en nødstilt ikke kan gjenta en oppringing, er området mobilen var i når nødsamtalen ble ringt inn det eneste sporet man har for å hjelpe. Uten slik informasjon går tida fort, og risikoen for alvorlige følger øker.

Det er flere lokale politiavsnitt som har klaget over at enkelte oppkall mangler denne informasjonen. Når PDMT undersøkte hva som var fellesnevner, viste det seg at samtlige kall kom fra mobilnettet til Network Norway.

Selskapet har ikke lagt opp til at IMEI-nummeret skal sendes dersom abo-nummeret er ukjent.

Politi og PT med loven i hånd

Krav om å levere slik informasjon følger blant annet av ekom-loven, hevder PDMT.

I en brevveksling med Network Norway trekker deres advokater dette kravet i tvil, og krever lovhjemmelen avklart. De hevder at de har en taushetsplikt for slik kundeinformasjon i denne saken, som startet i august i fjor.

PT gir i et brev i februar støtte til Politiet, og forklarer hvorfor det er sentralt for kunder og Politi at identifiserbare opplysninger kan hentes ut raskt i en nødsituasjon. Kravet om å få hjelp går foran taushetsplikten, poengterer PT.

Network Norway svinger seg rundt

PDMT lot brevet fra PT brygge hos Network Norway i to måneder, før de i april etterlyste en gjennomføringsplan.

I forrige uke svarte juridisk direktør Frode Lillebakken i Network Norway omsdier på det siste brevet, og antydet august som tidspunkt for å få dette på plass.

Til Computerworld sier teknologidirektør Geir Løvnes at de vil få det til raskere, allerede fra neste måned.

- For å avklare om vi er pliktig å implementere den nevnte funksjonaliteten, henvendte vi oss til PT 22. august i fjor, der vi ba PT om å gjøre en vurdering av dette. Ett halvt år senere, 19. februar i år, fikk vi svar fra PT hvor deres vurdering var at dette er noe vi skal implementere. På bakgrunn av dette igangsatte vi nødvendige tiltak for å implementere funksjonaliteten, skriver Løvnes i en epost.

- I slutten av april mottok vi et brev fra PDMT, og dette brevet svarte vi umiddelbart på - i begynnelsen av mai. I vårt svarbrev til PDMT fremgår det at løsningen vil være på plass iløpet av august. Vi var da usikre på om det ville være mulig å få løsningen på plass før perioden med «nettfrys» - det vil si sommerperioden der vi - i likhet med andre operatører - normalt ikke gjør større endringer i nettet. Etter nærmere samtaler med vår leverandør - Ericsson - i mai, antar vi nå at løsningen vil være på plass før nettfrys, det vil si i juni.

For Telenor- og Telia Sonera-mobilnettverkene er denne funksjonaliteten på plass.