Nytt selskap satser på åpen kildekode
Utviklingsavdelingen i Telekompetanse har dannet grunnlag for datterselskapet Simcom.
Da Telekompetanse AS vant anbud på ny telefoniløsning til Akershus fylkeskommune i 2010 begynte ballen å rulle for selskapet.
En løsningsportefølje ble utviklet, og det har dannet grunnlaget for det nye datterselskapet Simcom. Navnet er valgt fordi grunntanken bak løsningsporteføljen er forenklet kommunikasjon - simplified communication på engelsk.
- Ja, vi er såpass modige og tør å påstå at vi forenkler kommunikasjon mellom mennesker, skriver Eivind Jonassen, daglig leder i det nye selskapet, på teknologibloggen sin.
Selskapet starter med de samme folkene som har utviklet, driftet og kjørt prosjekter i Telekompetanse, og består av teknologisjef Glenn Larsen, utviklerne Stephan Engebretsen og Andreas Danlioff, samt Jonassen som daglig leder.
Tom-Inge Aas er også på plass som styreformann.
Selskapet samarbeider med blant andre moderselskapet Telekompetanse, Holmane Prosjekt, Netcom og Telenor.
Åpenhet i alle ledd
Den tidligere utviklingsdavdelingen, nå Simcom, har lenge dyrket åpenhet, og ifølge Jonassen er det noe som går igjen i alle ledd, fra åpenhet mot kunder og kolleger og helt ned på kodenivå.
Simcom utvikler med konsekvent bruk av åpne standarder og mye åpen kildekode.
- Åpenhet for oss er mye mer enn sosiale medier, påpeker Jonassen.
Fordelene med åpne standarder og åpen kildekode er mange. Blant annet er ingen lisens å betale, noe som gjør det enklere å utvikle løsninger som også er gunstige i pris. Det er også lett å tilpasse behov.Blant annet går det mye i det anerkjente åpne kommunikasjonsrammeverket Asterisk, mener Jonassen.
- Årsaken til at vi bruker åpne standarder er at vi ikke låses til en produsent, og får stort spekter av produkter vi kan velge blant, forteller Jonassen.
Nearshore
I tillegg er åpen kildekodemiljøet stort, og oftest større enn etablerte aktører. Det er praktisk når man bare er fire stykker. Selskapet gir også tilbake til miljøet.
- Alt vi finner av bugs og slikt, fikser vi og sender tilbake til prosjektet, påpeker Jonassen.
Når det gjelder veien videre, skal Simcom få litt fart på utviklingen ved å trekke inn kompetanse fra de 28 teknikerne i moderselskapet, og skal også ut og skaffe utviklingspartnere.
- Vi har mange forespørsler, og har behov for å kunne eskalere fort opp og ned. Vi skal etablere en nearshore partner for å eskalere utviklingen, forteller Jonassen.
Selskapet har et 20-talls kunder i dag, og håper og regner med at tallet vil øke.