Øker på fiber, taper andeler

Øker på fiber, taper andeler

Telenor økte med 8000 fiberkunder i Q3 og har hittil i år økt med 17.000. Men de taper fortsatt markedsandeler.

Og årsaken til det er at de mistet 8000 xDSL-kunder i Q3 – akkurat det samme som de vokste på fiber. Men samtidig mistet de 5000 kabelkunder noe som gir minus 5000 i totalt antall bredbåndskunder. Samtidig oppnår de høyere inntekter per kunde takket være fiberveksten.

- Dere mistet 8000 xDSL-kunder siste kvartal mens den største konkurrenten i det markedet, NextGenTel, rapporterte at de ikke hadde noen nedgang i Q3. Hva er årsaken til det?

- De selger kun xDSL i markedet mens vi fokuserer på fiber. En del av veksten på fiber kommer fra xDSL, forklarer Berit Svendsen.

I forhold til Q3 i fjor omsatte Telenor Norge for 113 millioner mindre i mobilmarkedet og 36 millioner mindre i fastnettet. På området Internett og TV økte omsetningen med 44 millioner til tross for 5000 færre bredbåndskunder, men både fasttelefoni og wholesale drar ned.

På vekstområdet fast Internett taper de kunder og øker omsetning. På mobilt bredbånd (som dominerer i datasentriske priser) øker de med 21 000 kunder, men mister altså omsetning. I fastnettet økte også ARPU til 326 kroner.

Berit Svendsen sier seg rimelig fornøyd med utviklingen i fibermarkedet med 17 000 i vekst fram til 1. oktober i år.

Les om: