Rekordhøy bot til Telenor

Rekordhøy bot til Telenor

Skal ha strupet netthastighet for Onecall, My Call og network Norway-kunder.

Post- og teletilsynet (PT) har varslet om rekordhøy bot til Telenor for å ha strupet hastigheten på mobilsurfing for Tele2-selskapene Onecall, My Call og Network Norway, ifølge Dagens Næringsliv.

Tele2 leier nemlig nettverk av Telenor der selskapet selv ikke har dekning.

Ifølge Arild Hustad, administrerende direktør i Tele2, har selskapet tapt kunder, levert lavere datahastigheter enn Telenor selv, opplevd dårligere lønnsomhet og fått omdømmeproblemer som følge av begrensningene.

Tele2 klaget saken innn til PT, og har nå fått medhold. PT tar saken svært alvorlig, ettersom Telenor har et spesielt ansvar som dominerende mobilaktør, og derfor er regulert av myndighetene. Telenor er varslet om en historisk høy bot på fem millioner kroner for brudd på ekomloven.

- Hvis ikke vesentlige opplysninger endrer saken, er Telenors praksis et klart overtramp, sier Elisabeth Sørbøe Aarsæther, assisterende direktør i PT i Dagens Næringsliv.

Telenor mener boten er urimelig, og akter å klage til Samferdselsdepartementet, eller om nødvendig, til rettsvesenet.

Les om: