Så mye lavere er mobilprisene blitt

På ti år har prisene falt med over 30 prosent. Og vi får mye mer.

Publisert Sist oppdatert

Vi betaler omlag 30-34 prosent mindre i måneden for vår mobilbruk enn vi gjorde for 10 år siden, og vi får mye mer.

I 2004 var Telenors ARPU (gjennomsnittelige inntekt per mobilkunde per måned) 323 kroner. I 2.kvartal 2014 var ARPU 304 kroner. I nominelle kroner kan det dermed se ut som mobilprisene ikke har forandret seg mye de siste ti årene. Men justerer vi for en endret markedsfordeling og konsumprisindeksen har prisene sunket med 30-34 prosent i denne tiårsperioden

270 kroner per måned

Telenor har halve markedet. NetCom hadde i 2. kvartal 237 kroner i ARPU og 1,6 million kunder. Tele2, som operativt selskap med 600.000 kunder, omlag det samme. One Call 170 kroner med 450.000 kunder. Det siste ifølge PTs sluttkundepriser.

I snitt betaler nordmenn da ca. 270 kroner per måned for hvert mobilabonnement i 2. kvartal 2014.

I 1994 var Telenors ARPU 418 kroner, og de dominerte markedet. I 2004 hadde de også betydelig høyere markedsandel enn i dag. Ei 2014-krone er 21 prosent mindre verdt enn ei 2004-krone.

I 2004 ble OneCall etablert og Tele2 hadde en relativt beskjeden markedsandel. Hva snittprisen operatørveid var i 2004 har vi ikke beregnet nøyaktig, men et kvalifisert anslag ligger på ca. 300 kroner. Priskonkurransen var mindre enn i dag. Tele2 veide mindre. 10 prosent lavere nominell pris korrigert for 21 prosent redusert kroneverdi gir 30-34% reell prisreduksjon i perioden.

- Det er ingen tvil om at mobilprisene har sunket ikke minst takket være One Call. Og som jeg har sagt før: Jeg er temmelig overbevist om at de fortsatt vil synke spesielt når vi tar hensyn til at hvert abonnement inneholder stadig mer. Det baserer jeg på mer enn 20-års erfaring i bransjen, sier adm. direktør Øystein Eriksen i One Call. Selskapet hans har vært den fremste priskrigeren. De har nå 450.000 kunder og feirer 10-årsjubileum i oktober.

- Jeg tror nok vi snart ser at 90 prosent av mobiltrafikken er data. For 10 år siden brukte vi mobilen mest til tale og SMS. I dag sender vi gjerne SMS for å spørre folk om det er OK at vi ringer, sier PT-sjef Torstein Olsen som ikke tror TeliaSoneras oppkjøp av Tele2 vil føre til økte priser.

Øyblikksbildet

Det er ARPU over tid som viser de ulike operatørens reelle prisnivå. Ser vi på prisbildet i øyeblikket er det svært vanskelig å bedømme nivået. For eksempel har OneCall i sin folkepakke til 199 kroner 1GB data og omfatter Norden. Telenor har for samme pris bare 200 MB data, inkluderer ikke Norden, men har lagring av 1GB i Min Sky inkludert. NetCom har til samme pris 1GB data inkludert, men ikke Norden og lagring.

One Call har 5 GB-pakker som de største til 298 kroner per måned inkludert samme pris i Norden. Telenor har 4 og 6 GB-pakker til henholdsvis 349 og 399 kroner i måneden med lagring i Min Sky inkludert, men ikke Norden. Takket være 4G kan tilby Telenor og NetCom høyere hastigheter enn OneCall da selvsagt forutsatt at 4G er utbygd der du ferdes. NetCom har 6 GB per måned til 399 kroner.

Tele2 AB oppgir ikke ARPU i sine rapporter noe TeliaSonera og Telenor gjør. Men denne øyeblikksrapporten basert på prisene 15. august bekrefter det langsiktige bildet.

Epler og bananer

ARPU er en målestokk på hva operatørene drar inn per abonnement per måned. Nå er det omlag 5,8 millioner abonnenter i mobilnettene. I 1996 var det var det kun 1,3 millioner abonnenter og Telenor hadde 1 million av dem. Derfor lå nok ARPU i 1996 også i snitt rund 400 kroner.

I 2004 hadde Telenor rundt 60 prosent av totalt 3,9 millioner abonnement. I dag 50 prosent av 5,8 millioner. Så sent som i 2009 utgjorde taleinntektene 90 prosent av operatørens omsetning. I dag er det datapakkene som dominerer med tale inkludert. For 10 år siden betalte vi for å snakke i telefonen. I dag betaler vi for å overføre data.

Dermed er det enkelt å oppsummere følgende:

  • Prisen du betaler per mobilabonnement har reelt sunket med vel 30 prosent de siste 10 årene.
  • Innholdet i hvert abonnement er dramatisk endret fra hovedsakelig tale til hovedsakelig data.
  • Vi få mer innhold. Data og video brukte over mobilen brukte vi lite for 10 år siden.
  • Konkurransen i markedet har virket. Framfor alt OneCall har i kraft av vekst og lave priser ført til lavere snittpriser i markedet.