- Stemmestyring distraherer sjåfører

Ny forskning om bilister og bruk av mobil kommunikasjonsteknologi.

Publisert Sist oppdatert

Det tar lengre tid å bremse når sjåfører snakker i telefon eller tekster, selv når de ikke bruker mobilens tastatur, viser forskning fa universitetet i Utah.

De har sjekket reaksjonstiden på sju ulike oppgaver i tre ulike situasjoner. De tre situasjonene har vært i lab, i kjøresimulator og i en faktisk bil, og forskerne har sjekket hvor årvåkne subjektene har vært når de nærmer seg viktige veikryss.

Tekstmelding gir surr

Konklusjonen er at å snakke i telefonen mens man kjører, selv med handsfree, er mer distraherende enn å bare høre på radio. Det aller mest distraherende i forsøkene viste seg å være stemmestyrt forfatting av tekstmeldinger.

- Sammenlignet med andre aktiviteter vi har sjekket har vi funnet ut at å jobbe med en stemme-til-tekst-system var det mest kognitivt distraherende. Dette viser helt klart at adopsjonen av stemmestyrt system i bilen kan ha en utilsiktet konsekvens som går utover trafikksikkerheten, skriver forskerne.

Også snakking, både i telefon og medpassasjer, bremset bremsereaksjonen, om enn ikke like mye, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

Studie ble publisert i går og er betalt av American Automobile Associations-stiftelsen for trafikksikkerhet. Oppdragssponsoren har lenge forsøkt å bannlyse teksting mens man kjører og frarådet å snakke i telefon med foten på pedalene, både med og uten handsfree.

Tallenes tale

Et av målene med forskningsprosjektet har vært å finne en standardisert skala for måling av kognitiv distraksjon, så effekten av ulike aktiviteter i ulike miljøer enklere kan sammenlignes.

Forskerne rangerer skalaen fra 1 til 5. Det viser seg at det som gir 5-utslag, maksimal distraksjon, er å kjøre samtidig som man driver med hoderening og forsøker pugge en liste med ord.

Til sammenligning distraherer tekstmeldingsskriving via talebrukersnitt til karakteren 3,06. Radio-lytting skårer 1,21. Lydbok 1,75. Samtaler skåret midt på treet, 2,33 med medpassasjer, 2,27 via handsfree og 2,45 mens man holder telefonen.