Store svakheter med ip-telefoni

Store svakheter med ip-telefoni

Truslene i voip vokser, og det er oppdaget tre ganger så mange svakheter som i fjor.

Ip-telefoni er ikke lenger en nisje. Det har blitt et selvsagt valg for svært mange bedrifter som ønsker telefon på skrivebordet. Ifølge analyseselskapet Dell’Oro har salget av ip-telefoner økt med 40 prosent i tredje kvartal i år, skriver Computersweden.

Hos leverandørene jubles det, men mynten har en bakside. Den sterke veksten fører til at teknologien blir langt mer utsatt for hackere. Tre ganger så mange sikkerhetshull er oppdaget i år sammenlignet med i fjor.

- Sikkerheten er fremdeles umoden på ip-telefonimarkedet, men mange bedrifter stikker hodet i sanden og satser likevel. Det er en farlig kombinasjon, sier den svenske sikkerhetseksperten Robert Malmgren til Computersweden.

Avviser ubevissthet

Flere leverandører av ip-telefoniløsninger i det norske markedet avviser at de forsøker å skyve sikkerhetsproblemene under teppet.

- Vi stikker ikke hodet i sanden, men jobber med sikkerheten hele tiden. Det er ulike sikkerhetsutfordringer knyttet til ip-telefoni, blant annet avlytting av talestrømmer, kloning av abonnementet og såkalt spit – spam over it-telefoni, sier Jørgen Grinnes som har ansvaret for voip for privatmarkedet i Telenor.

Les om Norges mest mobile bedrifter

Han peker samtidig på at ikke alle løsninger er like gode.

- I Telenor gir vi hardware til kundene, noe som gjør at brukernavn og passord er lagret i boksen og ikke synlig for brukeren. Det er flere leverandører som leverer klientsoftware til sine kunder, som gir større sikkerhetsutfordringer, sier Grinnes.

Valgte bort kryptering

Ifølge Grinnes er avlytting teknisk sett lettere med vanlig telefoni, ved å klarte opp i en mast. Problemet med ip-telefoni er at man kan sitte langt vekk og gjøre avlyttingen, hvis man klarer å rute datastrømmen en annen vei.

- Vi har vurdert å kryptere tale i datastrømmen, men valgte å ikke ha det. Det gir noen fordeler i forhold til sikkerheten, men også ulemper i forhold til kvalitet i tjenesten, sier Grinnes.

Les om: