Stort hopp i ADSL-fart

Over halvparten av Telenors over 500 000 xDSL-abonnenter vil nå få høyere hastighet og mer stabilt Internett.

Publisert Sist oppdatert

Mens Telenor bygger fibernett ivaretar de også sine mange xDSL-kunder. 448.000 på ADSL, 62.000 på VDSL i privatmarkedet. Det øker snitthastighet for Internett på landsbasis betydelig.

Mer uten å betale ekstra

– Bredbåndsmarkedet dreier seg om hastighet, kvalitet og pris, mer presist hva kunden opplever å få for prisen på tjenesten. Med dynamisk tildeling av hastighet, som Telenor innførte i sommer, vil nettet sørge for at internettlinjen vil være mer stabil og av høy kvalitet. Foreløpige analyser tyder på at over halvparten av kundene vil få høyere hastighet enn de har i dag – de fleste uten å måtte betale ekstra for det, sier Terje Foyn Johannessen, direktør for bredbånd og telefoni i Telenor.

Andre får mulighet til å kjøpe høyere hastighet til en rimelig pris. Internettilgang via DSL (bredbånd via kobbernettet) er fortsatt en av bærebjelkene i Telenors bredbåndstilbud.

Øker snitthastighet på landsbasis

Et mindre hopp i hastighet er gratis, mens de største koster noe ekstra. Hopp fra 6 til 12 Mbit/s er typisk. En effekt av Telenors oppgradering på xDSL er at snitthastigheten i landet som helhet går opp. De har som kjent også nettopp lagt minstehastighet på kabel til 25 mbit/s for sine 290 000 kabelabonnenter. Samlet blir det henimot en halv million som for dramatisk økt netthastighet.

- Vi har mer enn 500.000 kunder på DSL i privat- og bedriftsmarkedet. Dette er kunder vi ønsker å ha et svært godt tilbud til i mange år fremover. Vi ser at noe av det viktigste for kundene våre er å ha en stabil tjeneste, samtidig som båndbreddebehovet stadig øker, sier Foyn Johannessen.

Alle nye DSL-kunder får automatisk den nye løsningen, mens eksisterende telenorkunder gradvis vil flyttes over. Kundene vil motta informasjon om endringene i tiden som kommer, og når de kan ta i bruk den nye løsningen.

Dynamisk oppgradering

Som en del av moderniseringsarbeidet har Telenor utviklet en løsning som skal gi DSL-kundene en mer stabil og raskere internettlinje, samtidig som Telenor oppnår en mer effektiv drift av tjenestene.

Dette er en løsning som kalles Dynamic Line Management/Upgrade Predictor (DLM/UP).

Løsningen, som er utviklet i samarbeid med Alcatel-Lucent, kan brukes på toppen av alle typer DSL-utstyr. Den består av to hovedelementer: Det ene er dynamisk tildeling av hastighet, som automatisk sørger for innstilling på den høyeste stabile hastigheten innenfor det abonnementet kunden har kjøpt. Det andre er et verktøy for mer presis måling av hvilken hastighet kunden kan få.

Dynamisk tildeling av hastighet er n fordel både for kunden og for Telenor. Kunden får en mer stabil og i mange tilfelle raskere linje, mens Telenor oppnår en mer effektiv drift.