Telenor føder ny datter

Telenor føder ny datter

Det nye mobilselskapet Dipper sikter seg spesifikt mot små- og mellomstore bedrifter.

I dag lettet daglig leder i nyetablerte Dipper AS, Cecilie M. Vanem, på sløret om hva hun har bedrevet den siste tiden.

Hun emigrerte seg bort fra it-bransjen og over til telekombransjen for noen måneder siden, og har i det skjulte den siste tiden startet opp Telenors siste datterselskap Dipper, som ble gjort kjent i dag.

Dipper satser spesifikt på å være lukrative for små- og mellomstore bedrifter (SMB), og derfor var også lanseringen lagt til et ombyggingsprosjekt ved et arkitektkontor på Bolteløkka der de ferske kundene fra Øyli Bygg for tiden snekrer og sager.

Dipper har så langt fått rundt ti selskaper til å melde seg inn med lovnader om faste ferdigsnakka konkurransedyktige priser, samt ingen bindingstid og intet oppsigelsesgebyr.

- Vi vil gjøre det så enkelt og ærlig som mulig for kunden, eller helten som vi kaller dem, sier Vanem, som gjerne også lener seg på metaforen «fri fugl», i betydningen at kundene skal være frie som fugler, pluss at navnet Dipper er engelsk for fossekallen med de symbolske betydninger det impliserer.

Lite særbehandling av mor

De har Telenor-dekning og eies altså av samme telegigant, men Vanem understreker at de ikke har fått noen særbehandling av den grunn. De har ikke fått noen kompispris på innleie i nettet, ikke fått aksess til Telenors kundedatabase, har måttet sette opp eget billingsystem og ellers ikke fått særskilt massiv økonomisk drahjelp.

- Vi har ikke fått noen stor startpakke. For å si det sånn, dere er velkommen til kontoret vårt i Kongens Gate. Der henger det gamle gardiner og står møbler vi har arvet fra forrige eier. Det er ikke noe fancy, sier hun, men understreker at det er sånn hun liker det.

- Hadde dette vært et prosjekt som var såpass nært knyttet til Telenor at vi måtte hatt kontorer på Fornebu, spørs det om jeg hadde tatt jobben. Å starte noe så selvstendig blir man ekstremt stolt av, sier Vanem, som tidligere har gründet flere selskaper som har blitt kjøpt opp av it-selskaper som Telecomputing og Software Innovation.

Vil bli kompis

Kravet Telenor har stilt er derimot som seg hør og bør at Dipper AS må levere fine tall. Hva de konkret har fått krav om å levere eller hva som er forretningsmålene, vil Vanem ikke gå ut med.

Det er på det rene at selskapet kommer til et overdekket bord, i det norske telemarkedet er det dags dato et tosifret antall mobiloperatører.

- Hva er det som gjør dere spesielle? Hvordan skal dere skille dere ut i den store helheten?

- Vi har tro på at markedet trenger en egen operatør med fokus på SMB-er, sier Vanem.

Hun mener dagens marked for SMB-er er altfor kaotisk, med dårlig begrunnede bindingstider og lite oversiktlig prisbilde. De store bedriftene er i posisjon til å forhandle frem flotte avtaler, de mindre sitter ikke på det samme volum-argumentet.

- Men at Telenor lager eget selskap for å satse på SMB-er, er ikke det en innrømmelse om at Telenor har vært for dårlig på SMB-er?

- Nei, tvert i mot, tror jeg. Vi er ulike markedsplasser med ulik fokus. Men at Telenor eier Dipper er bra for Telenor, bra for Dipper og ikke minst bra for kundene.

4G

De teller dags dato 20 ansatte, deriblant med helt egen og selvstendig kunderservice-tjeneste.

Vanem legger ikke skjul på at primærkanalen for salg blir telefonen, men de håper også at kundene blir såpass fornøyde at de anbefaler dem videre, slik at de oppnår en slags jovial kompiseffekt hos SMB-ene.

Dipper tilbyr også 4G og tjenester som mobilt sentralbord.

Øyli Bygg understreker at de ikke har fått noe bonuspakke fra selskapet for å være tidlig ute til å signere med selskapet og dessuten stille opp som «referanse» på presselanseringen, utover gratis pizza. De har holdt på i 25 år og har for tiden åtte ansatte.

- Det har jo blitt noen mobilabonnementer opp gjennom årene. Sist hadde vi Talkmore og det var helt greit, og om Dipper leverer det de sier de skal levere blir vi fornøyde vi, sier Brigt Øytese i Øyli.

Telekom