Telenor i fritt fall

Telenor i fritt fall

Telenor får stryk av det norske folket for sin etiske linje. Selskapet raser i en ny omdømmeundersøkelse.

Telenor tar ikke sitt samfunnsansvar på alvor. Det er inntrykket stadig flere nordmenn har av telegiganten. Etikkblemmene i Bangladesh har trolig mye av skylden, skriver E24.

Selskapet faller fra 20. plass til 43. plass i en undersøkelse som måler bedriftenes omdømme i Norge. I alt 116 store norske virksomheter er blitt rangert etter fire faktorer, pluss totalinntrykk. De fire er samfunnsansvar og moral, økonomi og lønnsomhet, miljøbevissthet, og reklame og informasjon.

Undersøkelse er en gedigen strek i regningen for Telenor, som jobber hardt for å ha et humant og miljøvennlig ansikt utad.

Engasjement

Det er særlig aktivitene av Telenor i Bangladesh, og håndteringen av etikkskandalen etter at ble kjent at flere mennesker har omkommet hos underleverandørene til Telenor som har rammet selskapet. Telenor er nå den kommersielle virksomheten nordmenn har dårligst totalinntrykk av.

- Telenor er en av årets klare tapere. Det er liten tvil om at avsløringene av klanderverdige forhold rundt Telenors engasjement i Bangladesh er mye av årsaken til det sterke fallet i konsernets omdømme, sier direktør i Synovate og faglig ansvarlig for undersøkelsen, Erik Dalen til E24.

Det eneste selskapet som etterlater seg et enda dårligere totalinntrykk, er statsaksjeselskapet Avinor, som driver flertallet av landets flyplasser. 1132 personer over 15 år er intervjuet, i mai og juni.