Telenor må legge fiber over bakken

Telenor må legge fiber over bakken

Longyearbyen blir første by med hundre prosent fiberdekning.

- Longyearbyen vil være den første byen som fullstendig benytter fiber, sa Jan Helge Høgvoll, ansvarlig for fiber til hjemmet i Telenor på Teknas Teleforum i Trondheim.

På Svalbard legger Telenor fiber oppe på bakken, helt utenkelig andre steder. Telenor fester fiberen på veggen for å komme frem. 1250 tilkoblinger skal bygges. 750 skal ha tilgang til internettet, 420 skal ha tv-overføring via ip (IPTV). Samtidig avvikles adsl-tilbudet til innbyggerne.

- Norge har flest fiber til hjemmet i Europa. Våre konkurrenter har vært flinke, innrømmer Jan Helge Høgvoll.

Selv har Telenor bare 7000 fiber-kunder. Til sammenlikning har Altibox 165.000 kunder tilkoblet.

Lang tilbakebetaling

Men foreløpig eksisterer ikke Altibox annet enn i Brønnøysundsregisteret. Til nå er Altibox er en merkevare for fibertilbudet og tilkoblingsboksen til de 35 partnerne som ruller ut fiber til hjemmet. Eksempelvis har Viken Fibernett enerett på Altibox i Oslo og Akershus.

- Norge er fremst i Europa og nummer tre i verden på ”Fiber to the Home”, sier Dagfinn Wåge leder for innovasjon for Altibox.

I tillegg til de 165.000 kundene har Altibox 30.000 kunder under arbeid. Altibox er ikke bare i ferd med å bli et begrep i Norge. 12.000 kunder har fått fiber i Danmark.

Kostnaden per kunde er i snitt 2600 euro. Gjennomsnittlig inntekt per kunde i Danmark og Norge er 90 Euro, rundt 800 kroner. Dermed tar det rundt 2,5 år å få tilbakebetalt investeringene for de mange partnerne.

Det som koster er graving. Derfor graver mange kunder selv på egen tomt, for å få fiberen ned i bakken.

Norge tredje best

Ifølge internasjonale målinger er Norge på sjetteplass med hensyn til utrulling av fiber til hjemmet. Først kommer Sør-Korea, dernest Hong Kong. Men i en måling sammenslås både fiber til en bygning og fiber til hjemmet. Regnes bare fiber til hjemmet, er det bare Japan og Sør Korea som er større.

Skal man tro Altibox har det vært 300 prosent vekst i antall kunder siden 2006 og over 1000 prosent vekst i bruken. Det er særlig film på forespørsel som fenger. Det gjelder derfor å ha et bra filmtilbud. Samtlige kunder har internettilkobling. 83 prosent har tv ved hjelp av ip-overføring. 70 prosent har også tilkoblet telefon.

Men Altibox skal ikke bare være et tilbud til private. Også bedriftsmarkedet retter Altibox seg mot. Tilbudet er datakommunikasjon, digital tv, internett og telefoni.

- Digital tv er et unikt tilbud. Det er ikke mange som kan levere det til bedriftsmarkedet, hevder Dagfinn Wåge.

Les om: