FORNØYD: Abraham Foss i Telia Norge har god grunn til å smile i sommervarmen. Foto: Telia Norge.

FORNØYD: Abraham Foss i Telia Norge har god grunn til å smile i sommervarmen. Foto: Telia Norge.

Telia Norge nådde synergimålet

Telia i Norge har nådd målet om en synergieffekt på èn milliard kroner etter oppkjøpet av Tele2. De fleste andre pilene peker nedover i første kvartal i år.

253 millioner mindre i omsetning i forhold til Q4 i fjor, 38.000 færre kunder (27.000 på kontantkort) og lavere ARPU (244 kroner mot 249 kvartalet før) taler sitt tydelige språk.

Når så likevel EBITDA-marginen øker med 3,3 prosent til 31,8 prosent vitner det om at restruktureringen og nedbemanning har begynt å virke. Telia synes å ha spart seg til bedre resultater til tross for betydelig kundenedgang og lavere inntekt per kunde.

Et bra kvartal

Likevel er administrerende direktør Abraham Foss strålende fornøyd.

- Det har vært et bra første kvartal for nye Telia i Norge, og vi er godt fornøyd med at vi har klart å holde trykk i markedet i et kvartal hvor det har skjedd mye, sier Foss og peker på:

  • Vi har byttet navn på vårt hovedbrand fra Netcom til Telia.
  • Vi har lansert Rome Like Home i Norden og Baltikum.
  • Investeringene og utbyggingen av nettet har fortsatt med uforminsket styrke og vi har modernisert og oppgradert over 700 nye basestasjoner i første kvartal.
  • Vi har lansert nye produktporteføljer for Telia og Chess
  • Vi har vunnet flere priser, både for kundeservice og retail.

Solide tall

- Økonomisk leverer vi solide tall. Vi har allerede nådd målet om en milliard svenske kroner i årlige synergier, noe som tidligere var lovet markedet først i slutten av 2016. Omsetningen er noe ned sammenlignet med første kvartal 2015, hovedsakelig på grunn av lavere termineringspriser som ble endret fra tredje kvartal 2015. Vi merker konkurransen i markedet, men har en lav churn som vitner om fornøyde kunder. Nedgangen i kunder skyldes hovedsakelig frafall av kontantkortkunder, hvorav mesteparten skyldes teknisk opprydding mens vi har hatt en forventet mindre nedgang på postpaid-kunder, sier Foss.

Økt databruk

- Mobilomsetningen har økt noe som følge av vekst i databruken for våre kunder. 81 prosent av all datatrafikk i nettet vårt kommer fra 4G bruk. Når vi samtidig vet at om lag to tredjedeler av våre kunder har 4G-telefoner så betyr det at 65 prosent av våre kunder står for 81 prosent av all datatrafikken i nettet, sier Foss.

Når han viser til økt mobilomsetning er det på årsbasis sammenliknet med samme kvartal for et år siden. I forhold til forrige kvartal har mobilomsetningen sunket.

- Vi selger nå kun 4G smarttelefoner til våre kunder, og hele åtte av ti på toppselgerlista for første kvartal 2016 har støtte for 4G+. Det betyr at stadig flere kunder kan ta i bruk vårt 4G+ nett og oppleve lynraske hastigheter når de surfer.

- Fra januar 2015 til mars 2016 har økningen i datatrafikk i vårt nett nesten firedoblet seg. Dette skyldes naturligvis at flere merkevarer og kunder har kommet inn i vårt nett, sier Foss.