Tett kamp om tredjeplass

Tett kamp om tredjeplass

Nokia på første, Samsung på andre. Sjekk hvem som kniver om tredjeplassen.

Gartner har nylig sluppet sine mobiltelefonitall for tredje kvartal i år. I disse går det frem at markedsleder Nokia har økt sitt markedsandelsmessige forsprang med 0,4 prosentpoeng fra samme kvartal i fjor, og nå ligger på 38,2 prosent.

Andreplassen, Samsung, har økt raskere, fra 14,4 tredje kvartal i fjor til 17,1.

At disse to har økt sine markedsandeler har vært med på å spisse kampen om tredjeplassen for LG, Sony Ericsson og Motorola. Det er Sony Ericsson som sammenlignet med fjoråret har kuppet plassen fra Motorola, men produsenten bør ikke bli høy i hatten av den grunn: Med markedsandel på 8,1 mot 8,0 er det bare 0,1 prosentpoeng som skille de to. Og hakk i hel truer LG med 7,8 prosents markedsandel, et hopp på 0,8 fra fjoråret.

Nedgang

Sony Ericssons hopp på lista, skylles i stor grad et dramatisk fall for Motorola. Hele fem prosentpoeng har amerikaneren stupt sammenlignet med samme kvartal i fjor. Rent konkret har det blitt solgt 24,6 millioner færre enheter fra Motorola.

-- Det økonomiske klimaet er særlig vanskelig for Motorola grunnet selskapets mangel på attraktive produkter og på grunn av konkurrentenes aggressive prising som etterspør prisjusteringen selskapet ikke har råd til hvis det ønsker fornøyde investorer gjennom å beholde marginene, sier forskningsdirektør i mobilenhetavdelingen til Gartner, Carolina Milanesi, i en pressemelding.

Hun tror Motorlas utfordringer vil fortsette i neste år, og stiller seg uforstående til nye produktlanseringer som svindyre Aura, som hun mener ignorerer den nåværende markedsdynamikken.

Men Sony Ericsson har også falt. 0,6 prosent er nedgangen. Milanesi sier fallet skyldes svakhet i høyende-markedet kombinert med at fornyelsessyklusen, altså hvor ofte folk fornyer sin telefon, har roet seg i Europa.

Andre utfordringer har gått på produksjonsproblemer for mobilen Xperia, som ifølge ryktene skyldes mangel på komponenter, pluss at modellen W705 ikke nødvendigvis klarer å vinen kundenes hjerter i en allerede overfylt musikkportefølje.

LG frem

LG har på sin side gått frem 0,8 prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal i fjor. Milanesi peker på en streit portefølje og en pris tilpasset det økonomiske klimaet. LG kunne potensielt rykket enda lenger frem hvis det ikke hadde vært for at selskapet takket nei til en viktig avtale i India, som kunne senket prisene, men hvor LG prioriterte fortjeneste over markedsandel.

For Nokias del har selskapet, til tross for førsteplassen, falt litt over ti prosent fra andre kvartal i år. Men det forventes at vår finske nabo vil ta seg inn mot juletider, både nettopp på grunn av at det er juletider, men også på grunn av nylanseringer.

Samsungs popularitet skylles i stor grad populære modeller med berøringsfølsom skjerm samt en rik portefølje i midtsegmentet.

-- Selv om selskapet er under mye press, er Samsungs fordel at produktene fremstår som bedre verdi for pengene enn hos konkurrentene, sier Milanesi, som tror Samsung vil holde koken ut året.

Det var mye spenning rundt hvor langt Apple med sin 3g-Iphone ville rykke frem ettersom den har blitt lansert i 51 land.

-- Apple klarte å klatre tilbake til topp ti rangert som nummer syv, rett under RIM, sier Milanesi.

Fremover?

Ifølge Milanesi ble det solgt totalt 309millioner mobiltelefoner iløpet av tredje kvartal, en oppgang på seks prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Sammenlignet med 2006 har markedet dermed vokst saktere.

Milanesi tror folks fornyelsessyklus vil vedvare ut året.

-- Julesalget burde hjelpe å dytte markedet i det siste kvartalet i år, men vi ser noen tegn som vil bekymre produsenter. I Storbritannia tilbyr O2 og T-Mobile kundene rabatt på regningen hvis de utsetter oppgraderingen av telefonene sine til januar i 2009. Dette er et forsøk på å redusere subsidieringskostnader for å utsette kostnadene til en ny budsjettsyklus, sier Milanesi.

Konklusjonen er ifølge Milanesi at veksten for 2008 alt tatt i betraktning anslås til å ende på åtte prosent. Og 2009 ser ikke så mye bedre ut.

-- Det er for tidlig å si hvor lenge det økonomiske klimaet vil påvirke mobiltelefonmarkedet, men vi forventer at markedsforholdene forblir utfordrende gjennom i alle fall første halvår 2009. Vi forventer at salget i 2009 viser et lav ensifret vekst, sier hun.