Illustrasjonsfoto: William Iven/Pixabay

"DIN SAMTALE ER VIKTIG FOR OSS": Mange tar seg godt betalt for telefontjenester. Ikke minst er spesialnummer god butikk for operatørene. Illustrasjonsfoto: William Iven/Pixabay

Tjener fett på spesialnummer

De fleste teleselskapene tar seg godt betalt for bruk av femsifrete nummer, også til egen kundeservice.

Det er stor irritasjon hos mange kunder over prisingen av femsifrete nummer. En kollega ble nylig belastet med 60 kroner i et forsøk på å ringe parkeringsselskapet da han ikke slapp inn i garasjen på jobben.

Dagens mobilregime innebærer at de fleste av oss har abonnement der fri tale og SMS er regelen. Men det er noen unntak. Det ene er kommunikasjon fra og til utlandet. Det andre er 800-nummer og femsifrete nummer. Og de er det mange av.

Det finnes få kundeservice-telefoner som ikke benytter femsifrete nummer. Overfor NRK bekrefter både Telenor og Telia at det ikke er noe i veien teknisk for å legge inn de samme funksjoner på et vanlig åttesifrete  gratisnummer som på femsifrete nummer.

Melkeku?

Og det er store tall det dreier seg om. I 2015 ble det utfakturert en halv milliard kroner for bruk av femsifrete nummer. Det alt overveiende går i kassa til Telenor og Telia ettersom de har over 90 prosent av markedet inkludert datterselskaper.

- Dette er en melkeku for mobiloperatørene som tjener store penger på femsifrede nummer, og det virker som om de spekulerer i at folk ikke får det med seg hva det koster, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad til  Aftenposten.

- I prinsippet er ikke disse sluttbrukerprisene regulert, men vi har merket oss en viss irritasjon over prisene på spesialnummer ettersom de fleste abonnement nå har fri tale innenlands. Nkom har så langt ikke sett at det er godtgjort at anrop til spesialnummer skal være så mye dyrere å produsere og tatt dette opp med bransjen, sier seksjonssjef Hans Jørgen Enger i Nkom til Telecom Revy.

- EU-domstolen behandler en sak om priser på spesialnummer i Tyskland. Utfallet av den saken kan få betydning for om disse prisene blir regulert eller ikke. Denne saken har relevans for kravet i markedsføringsloven § 11 tredje ledd, fortsetter han.

Også Forbrukerombudet har reagert og vil granske prisingen av spesialnummer.

Ulike praksis i teleselskapene

Prisen for å ringe Telia og Telenors egen kundeservice er lavere 80-85 øre per minutt og en krone og 59-89 øre i startpris. Men at kundeservice kan skje uten femsifrete spesialnummer,  og dermed i regelen være gratis, ser vi her klart.

Teleoperatørene har her veldig ulik praksis. Telenor, Telia, Get, Istad Fiber, Lofotkraft, Signal, Eidsiva m.fl. bruker femsifrete nummer og det koster med andre ord en del å ringe deres kundeservice. 

På den andre siden finner vi selskaper som Viken Fiber, Ice, NTE, Enivest og Haugaland som bruker vanlige åttesifrete nummer og dermed ikke tar seg betalt når du ringer deres egen kundeservice.

Drøye priser

I Uke 37 gjorde Nkom en undersøkelse av prisene på spesialnummer. Her er prisene på femsifrte nummer. Merk at også 800-nummer, tresiftete og firesifrete nummer koster.

Selskap Fakturering Startpris Ringepris
Lycamobile Kontant 0,99 3,99
Telipol Etterbetalt 0,99 3,99
Pepcall Etterbetalt 0,74 3,11
Chili Mobil Kontant 2,99 2,99
Telia Norge Kontant 0,99 2,99
Chess Kontant 0,99 2,99
Telenor Norge Kontant 0,59 2,99
Nextgentel Etterbetalt 0,89 2,49
Telia Norge Etterbetalt 0,89 2,49
Hello Etterbetalt 0,74 2,49
Ice Norge Etterbetalt 0,62 2,49
Phonero Etterbetalt 0,59 2,49
Chess Etterbetalt 0,89 2,35
Chili Mobil Etterbetalt 0,69 2,35
Onecall Etterbetalt og kontant 0,69 2,35
Komplett Mobil Etterbetalt 0,99 1,99
Altibox Etterbetalt og kontant 0,79 1,99
Telenor Norge Etterbetalt 0,59 1,99
Primafon Etterbetalt 0,85 1,7
Talkmore Etterbetalt og kontant 0,99 1,49