Tøff kamp om bredbåndskundene

Tøff kamp om bredbåndskundene

Telenor får stadig flere fiberabonnenter, men enda flere kunder renner ut i den andre enden.

På tross av en vekst på 5.000 fiberabonnenter, 1.000 på kabel og 1.000 på VDSL fortsetter Telenor i andre kvartal å tape markedsandeler på bredbånd. Selskapet mistet i samme periode nærmere 8.000 ADSL-kunder.

Telecomrevy har har ennå ikke fått tall for halvåret for de to argeste konkurrentene, Get og Altibox, men Get har selv anslått en årsvekst på 30.000. Altibox vokste med 43.000 i fjor og ligger trolig an til en enda større vekst i år.

Tøffe mål

- Vi har en økt veksttakt på fiber og vil høyst sannsynlig greie å doble antall fiberabonnenter i både tredje og fjerde kvartal sammenliknet med andre kvartal, sier Norges-sjef Berit Svendsen i Telenor. Om Telenor Norge greier sine mål, ligger de an til en årlig fibervekst på mellom 25-30.000 abonnenter.

- Det kan synes under ambisjonene. Hva er årsaken?

- Organisasjonen og underleverandører kan for tiden ikke makte større utrulling enn det vi har nå og forventer resten av året. Men vi har en bra veksttakt i utrullingen nå, sier Svendsen.

- Hvor satser dere?

- Der det er minst fibernett fra før. Generelt kan jeg vel si at Akershus og Hordaland er viktige satsingsområder.

- Det betyr vel lite høyhastighet på bygdene?

- Vi har et kobbernett som vi oppgraderer der det er fornuftig, noen steder kan vi tilby meget god ytelse på ADSL og selvsagt VDSL, sier Berit Svendsen.

Hun fremhever satsing på fiber i bedriftsmarkedet, uten at dette har gitt synderlig effekt i totaltallene så langt, men potensialet er stort. Telenor hadde ved årsskiftet 109.000 xDSL-kunder i bedriftsmarkedet.

Stigende inntekt

Telenor hadde internettinntekter på 1,25 milliarder kroner i andre kvartal, og har en svak økning også i halvåret som helhet til tross for 3.000 færre kunder. En av årsakene til det er økende inntekter per kunde og overgangen til høyhastighetsnett (fiber, kabel og VDSL). ARPU (inntekt per kunde) for fast Internett var rekordhøye 325 kroner, opp fra 310 kroner i samme kvartal i fjor.

Tendensen for mobil er motsatt. Der synker ARPU, og er nå nede på 280 kroner.

LES OGSÅ : Telenor fikk 10.000 nye mobilkunder

Må ha vekst

Under kvartalspresentasjonen torsdag, tok både konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og økonomidirektør Ricard Olav Aa til orde for større kundevekst i Norge.

LES OGSÅ: Telenor leverer

- Norge dro avgårde med 32 prosent av investeringene til konsernet i andre kvartal. Vi forventer større kundevekst spesielt på mobil - som en konsekvens av de store investeringene spesielt på mobil, sa Ricard Olav Aa.

Vi spurte Berit Svendsen om hun opplever sterkt press om enda bedre resultater i Norge.

- Med de store investeringene må jeg regne med det. Merker meg at det nå er mobilutviklingen konsernet fremfor alt ønsker større vekst i. Telenor investerte i andre kvartal 1.1 milliarder kroner i Norge, svarer hun.

Les om: