Tusenvis av kunder uten bredbånd

Tusenvis av kunder uten bredbånd

Nextgentel har hatt store problemer i nesten to døgn.

Siden onsdag ettermiddag har tusenvis av Nextgentel-kunder over hele Norge vært uten bredbånd.

De fleste skal ha fått tilbake nettet i løpet av torsdagen, men fredag morgen var det fortsatt noen som sitter uten internett.

Tidligere Tele2-kunder

- Dette er svært beklagelig, sukker markeds- og informasjonsdirektør Morten Ågnes i Nextgentel.

- Slik har det blitt i våre dager. Man er veldig avhengig av internett.

Han kan ikke fortelle i detalj hvor problemet ligger. Men det skal være snakk om en server som sliter med adressering av ip-adresser.

Det er tidligere Tele2-kunder som har hatt problemene. I fjor sommer kjøpte Nextgentel opp alle bredbåndskundene til Tele2, og arbeidet med å få disse over til deres nett sluttføres i disse dager.

"Dette kan medføre at enkelte mister nettet i perioder" skriver Nextgentel ganske riktig på sine nettsider.

Misfornøyd kunde

I tillegg til de mange tusen kundene som har vært uten nett, er det også enkelte bedriftskunder. Disse skal ifølge Ågnes ha blitt "spesielt informert".

Men ikke alle privatkunder er like fornøyd med informasjonen.

- Vår internettforbindelse falt ut før klokken 08.00 i går, og er fortsatt død 08.30 i dag, skriver en misfornøyd kunde til Computerworld.

- Driftsmeldingene til Nextgentel har hele tiden sagt at ”noen få av våre kunder er fortsatt uten forbindelse". Jeg synes dette er for dårlig. Har de gjort en feil eller hatt et uhell, bør de tørre å informere korrekt, og ikke forsøke å skli under radaren med en såpass massiv sak.

Ingen kompensasjon

Ågnes mener på sin side at alle kunder har fått tilstrekkelig med informasjon. Kundene har fått beskjeden om de har ringt kundeservice. Noen har også fått tekstmeldinger.

- Det har vært nødvendig for oss å informere skikkelig, når nedetiden var over et døgn, påpeker Ågnes.

- Vi føler vi har håndtert dette rimelig bra, men det er klart at det alltid vil være mennesker som er misfornøyd.

- Noen har vært uten nett i nesten to døgn, er det aktuelt med kompensasjon?

- Det har vært nærmere ett døgn, og det føler vi er innenfor vilkårene til at nettet normalt skal være tilgjengelig.

Les om: