Utfordrer Skype med svensk ip-telefoni

Utfordrer Skype med svensk ip-telefoni

Svensk teknologi kan gjøre ip-telefoni til nett-standard. - Kan bli trussel mot Skype.

I mai 2010 kjøpte Google det norsk-svenske selskapet Global IP Solutions og året etter ble Web Realtime Communication (WebRTC) presentert, som for tiden blir standardisert hos World Wide Web Consortium.

- WebRTC kan virkelig bli en trussel for både Skype og tradisjonelle teleselskaper fordi det innebærer at både forbrukere og bedrifter kan kommunisere uten behov for leverandører som gir spesifikke ip-telefonitjenester, sier Ken Agress, analytiker hos Gartner. Det skriver Computer Sweden.

Videokonferanser og telefonsamtaler

Google har forvandlet WebRTC til et åpent kildekode-produkt, som øker muligheten for at bransjen skal kunne lage nettlesere med innebygde funksjoner for både videokonferanser og ip-telefoni.

- Dersom selskap kan bygge inn støtte for både lyd og video, direkte fra deres hjemmesider, åpner det seg nye muligheter til å kommunisere uten å måtte slå et telefonnummer. Da slipper man også ytterligere tilkobling til eksterne tjenester, noe som er en stor fordel i direkte kommunikasjon med kunder, sier Agress.

Han mener at Microsoft, som i fjor kjøpte Skype, har mest å tape på dette.

- Microsoft avduket sin egen versjon av standarden og vil ha støtte for egne koder, men jeg ser ikke nytten av dette. Jeg kan forestille meg at Microsoft forvandler Skype til et grensesnitt mot WebRTC, sier han.

Kan bli en konkurrent

Blant de svenske leverandørene av ip-telefoni er Cellip. Grunnlegger og teknologisjef, Per Hubinette sier at WebRTC først og fremst skal sees på som et mangfold.

- WebRTC er et godt initiativ, men det mangler telefoni-støtte, automatisk telefonsvarer, har ikke kø-evner eller lenker til CRM-systemet. Det vi og mange andre selskaper selger er ikke bare telefoni-trafikken, men også en integrasjon med ulike verktøy og en forsikring om at vi integrerer fremtidens verktøy, sier Hubinette.

Han tror derfor at WebRTC primært er en konkurrent til mer forbrukerorienterte tjenester, som for eksempel Skype, samt noe som kan brukes for interaktiv støtte på forskjellige nettsteder.

Les om: