Vi deltar i mange (og forsinkede) telefonkonferanser

Ifølge den danske hodesett- og høyttalertelefonprodusenten Jabra bruker vi i snitt 40,3 minutter på telefonkonferanser i Norge. 34 prosent av dem er forsinket - i snitt 3,4 minutter - på grunn av tekniske problemer alene. Illustrasjon: Tegneserien Lunch

Vi deltar i mange (og forsinkede) telefonkonferanser

Norske kunnskapsarbeidere har i snitt i 4,9 telefonkonferanser per uke. Men hver tredje konferanse er forsinket, og i disse går rundt 10 prosent av møtetiden tapt bare på grunn av tekniske problemer. Det viser en undersøkelse utført av Jabra.

Den danske hodesett- og høyttalertelefonprodusenten Jabra har i samarbeid med Lindberg International gjennomført en internasjonal undersøkelse som belyser forstyrrelser i arbeidsdagen og utfordringene med telefonkonferanser.  

Undersøkelsen viser at telefonkonferansene i Norge i snitt varer 40,3 minutter. 34 prosent av dem er forsinket - i snitt 3,4 minutter - på grunn av tekniske problemer alene. Globalt er tallene henholdsvis 25 prosent og 2,7 minutter. I tillegg kommer forhold som forsinkede deltakere, manglende forberedelser og møter uten beslutninger. Det går utover produktiviteten på arbeidsplassen og til slutt bunnlinjen for virksomheten. Dette skriver Jabra i en pressemelding.

Støy forstyrrer mest

Det er ikke kun i telefonkonferanser at kunnskapsarbeidere opplever redusert produktivitet. Også selve kontormiljøene er en utfordring for mange. I Norge jobber 41 prosent i åpne landskap (mot 34 prosent i snitt globalt og kun 14% i USA), til tross for at 42 prosent av dem synes dette er den minst produktive kontorløsningen. 

Støy er den mest forstyrrende faktoren. 54 prosent mener dette har størst negativ innflytelse på den daglige produktiviteten. Deretter følger luftkvalitet (46%), forstyrrelser fra kollegaer (46%), temperatur (41%), møter (33%) og e-poster (33%). 

Les om: