Vi digger mobilt bredbånd

Vi digger mobilt bredbånd

I snitt melder 20.000 nye brukere seg hver måned, og de fleste er gifte menn mellom 30 og 50 år.

Nordmenn kaster seg over mobilt bredbånd.

Telenor har hatt en solid tilstrømming av kunder siden lanseringen for halvannet år siden. Selskapet har nå rundet 200.000 kunder på denne tjenesten.

Ifølge Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom, har hans selskap cirka 110.000 kunder. Ice har 35.000. Samlet sett har Norge nær 350.000 brukere av mobilt bredbånd.

Dette utgjør en vekst på nesten 20.000 i snitt hver måned, siden tjenesten ble innført for fullt for rundt halvannet år siden.

- Det kan stemme, sier Vederhus til Computerworld.

LES OGSÅ:

Fleksibel løsning

I en pressemelding melder Telenor at de har fått kunde nummer 200.000. Ifølge selskapet er det Anna Støp fra Vingrom som fikk æren å være den som fikk det runde kundenummeret.

Anna ønsket seg ifølge Telenors glade pressemelding en fleksibel løsning hjemme, og bruker datamaskin til både jobb og fritid. Som 199.999 andre har hun løst dette ved å skaffe seg mobilt bredbånd fra Telenor. Hun fikk både pc og ett års fri bruk som belønning for denne numeriske tilfeldigheten.

- Med den solide veksten vi har opplevd er det liten tvil om at mobilt bredbånd har slått an hos kundene våre. Parallelt med god dekning og kapasitet vil Telenor forsette å tilby våre kunder den beste brukeropplevelsen i markedet på mobilt bredbånd, sier Svein Henning Kirkeng, leder for Privatmarked i Telenor, i pressemeldingen.

LES OGSÅ:

En time, hver dag

Det er spesielt tre ting som kjennetegner en typisk norsk bruker av mobilt bredbånd, ifølge en undersøkelse utført av Ipsos Norge på vegne av Telenor.

Undersøkelsen viser at gjennomsnittsbrukeren benytter seg av mobilt bredbånd en gang i løpet av dagen og da i snitt i en time av gangen. 22 prosent av de spurte er på nett mer enn to timer hver gang de logger seg på.

- Nettet har blitt en viktig del av livet for mange av våre kunder, og nettsurfing har i stor grad erstattet mye av den tiden som før gikk med til å se på tv, sier Kirkeng.

På Facebook fra hytta

Hjemme, på reise eller på hytta er de områdene Telenors kunder i størst grad benytter mobilt bredbånd, i følge undersøkelsen. Da gjerne til å sjekke e-post og betale regninger fra hytta, og gi barna mulighet til å oppdatere seg på Facebook og chatte i ferien.

- De fleste bruker først og fremst nettet til praktiske gjøremål som nettbank og e-post. Kanskje mest oppsiktsvekkende er det at 37 prosent av kundene bruker mobilt bredbånd til deltakelse i sosiale nettsamfunn, sier Kirkeng.

Ekstra bredbånd

Ifølge undersøkelsen har halvparten av kundene mobilt bredbånd som eneste tilgangspunkt til internett, mens den andre halvparten har det som et supplement. 15 prosent av kundene oppgir at de ikke har andre muligheter for å få nettilgang.

Telenor har nå turbo-3G i cirka tusen byer og tettsteder, samt en rekke sommersteder og vintersportssteder i Norge, og dekker nå 86,6 prosent av befolkningen.

I tillegg har selskapet oppgradert til neste trinn i utviklingen av mobilt bredbånd, såkalt 7.2 Mb/s- teknologi på 120 basestasjoner fordelt på 33 vintersportssteder. Det er en dobling av den teoretiske farten i forhold til i fjor, men kunden vil fortsatt oppleve typiske hastigheter mellom 0,5 - 1,5 Mb/s på mobilt bredbånd.

LES OGSÅ:

Mobilt bredbånd - brukerprofilen

Dette er profilen til en typisk kunde, ifølge undersøkelsen til Telenor:

  • Mann, 30-50 år
  • Gift/samboer
  • Betaler av egen lomme
  • Har annen internett tilkobling
  • Jobber, leser e-post, er i nettbanken og deltar i sosiale nettsamfunn
  • Bruker mobilt bredbånd hjemme, på hytta og på reise