- Vi må forenkle mobiltelefoni

- Vi må forenkle mobiltelefoni

Netcom og Telenors dekningsdirektører mener det er altfor mye mobil forvirring med all megahertz og begrepsprat.

SVALBARD: En gang i tiden var mobiltelefoni en smal sak (om så ikke telefonen som sådan var spesielt smal rundt midjen). Den støttet to frekvenser, 900 og 1800, og hadde ikke all verdens datakapasitet. Wap var ikke så kravstor. Og kanskje ikke spesielt populært heller.

Utviklingen siden den tid har gått voldsomt fort. Iphone, den første smarttelefonen en forbruker virkelig kunne elske, har vært med på å drive databehovet til nye høyder.

- Hadde noen sagt for ti år siden, at om ti år har vi 40 megabit per sekund på mobiltelefonen, hadde jeg sagt «idiot, så høye tall finnes ikke!» Det er derfor man ikke kan spå i denne bransjen, sier Tommy Johansen, dekningsdirektør i Netcom.

Totalkaos

Men med denne voldsomme utviklingen har det også fulgt noen voldsomme begreper og voldsom forvirring for forbruker. 2G. 3G. 4G. LTE. To frekvenser har blitt fem. Og oppe i det hele finnes det steder der det ikke sendes på visse frekvenser og ikke minst håndsett som ikke støtter visse frekvenser.

- Det har oppstått et kaos. Kunden kan ikke forstå alt det der. De færreste har noe forhold til om de bruker 2G eller 3G når det ringer, operatørens jobb er at det bare skal virke.

Johansen mener moroa virkelig begynner når man snakker om dette med hvilket håndsett som støtter hvilke frekvenser og teknologier. Han er for anledningen på Telecom World-konferansen på Svalbard, og snakker for en sal fyllt av landets telekom-ekspertise.

- Hvor mange av dere kan med hånden på hjertet si hva håndsettet deres støtter, spør han salen retorisk.

- Når vi selv som bransje ikke har oversikt, så er det åpenbart vi har et kommunikasjonsproblem.

Konkurrenten totalt enig

Netcom-kunder med Iphone 3G/3Gs har for eksempel lite dekning i rørostraktene. Og Netcoms Iphone 5-kunder får kun brukt 4G i distriktene, for i storbyene sendes 4G på frekvenser Iphone 5 ikke støtter. Det er kun tre enkeltmodeller fra tre ulike leverandører som støtter alle fem frekvensbånd og som dermed enn så lenge vil ha best mulig funksjonalitet hvor enn de ferdes.

Johansen mener det er på tide å rydde opp.

- Det er en stor utfordring for oss som bransje å fortelle budskapet på en god måte. Kunnskapen hos selgere, forhandler, butikk og kunde må høynes.

Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen er helt enig.

- Vi som bransje må bli flinkere til å ikke snakket om at det er 3G eller 4G, men mobilt bredbånd. Hvor vidt det er 10 eller 20 megabit er ikke så farlig, så lenge du har en terminal som støtter det, sier han.

- Kunden er ikke så opptatt av teknologi, det skal bare virke.

Les om: