Vi ser ikke VM på mobilen

Vi ser ikke VM på mobilen

Stupheading, målorgie og samba til tross - fotball-VM har foreløpig gitt lite trafikk for mobiloperatørerne.

Du trodde kanskje årets fotball-VM ville bli tidenes gjenombrudd for mobil-TV? At vi endelig kom til å forstå hvor utmerkede disse dingsene er til å se kjekke menn i kortbukser sparke ball og hverandre på den andre sida av kloden?

Vel, sånn har det i hvert fall ikke blitt. Mobilselskapene melder om små, om noen, endringer i mobiltrafikken i forbindelse med fotballkampene i Brasil.

- Spania mot Nederland var toppkampen, forteller Per-Aril Meling, informasjonssjef i Telenor, når vi ringer.

Det gikk 13 terabyte med data over Telenors mobilnett i de to timene kampen varte. Det er rundt tjue prosent mer enn normaltrafikken. Så en viss økning er det.

- Mobilnettet brukes mer aktivt under fotballkampene enn normalt. Om vi ser på SMS, så var det 17,8 millioner tekstmeldinger som ble sendt torsdag kveld mellom klokken 22 og 24. Samme tidsrom uken før ble det bare sendt 16 millioner meldinger, sier Meling.

Han forteller også at det vanligvis går rundt 10.000-11.000 megabits per sekund ut av selskapets servere. Under kampen Spania mot Nederland passerte det 14.000.

- Det var en god økning på første kampen, men eller relativt normal trafikk gjennom hele helgen, sier han.

Folk ser på TV

Også i Netcom meldes det om laber vekst, om noen.

- I forbindelse med VM ser vi ingen spesiell økning i bruk av mobildata, forteller kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Netcom til Computerworld.

- Riktignok ser vi en økning klokka 22 om kvelden, som sammenfaller med kampstart, men dette er en vanlig "peak" og ikke spesiell for VM. Vår teori er at folk stort sett er hjemme med tilgang til TV på denne tiden av døgnet, og at bildet kanskje ville vært annerledes hvis tidsforskjellen var annerledes og kampene ble sendt på dagtid, sier hun.

Oppsving i abonnement

I TV2 er det foreløpig stor skepsis til å fortelle særlig mye om tallene. Det har i skrivende stund bare gått fire kamper på kanalen, og bare en av dem har trukket særlig med tilskuere.

Det forteller Kristian Bruarøy, som er sjef i TV2 Sumo, til Computerworld.

- Vi er ikke akkurat på nivå med OL ennå, sier han.

Bruarøy mener også fotballen får folk hjem til stua og TV-apparatene.

- Det vi har sett er en liten forhøyning dess senere det er på kvelden. Så noen tar med seg mobilen eller ipaden inn i senga og ser kampen der. Selv så jeg Argentina-England fra senga, forteller Bruarøy.

Likevel har TV2 Sumo, som er nett- og mobiltjenesten til TV2, solgt godt med abonnementer i forkant av mesterskapet.

- I juni ser vi vanligvis en dipp, men i år ser vi en oppsving, sier han.

Det TV2 virkelig har lyktes med så langt er kanskje mest av alt en liten underholdningstjeneste: Brasiliansk spillernavngenerator.

Tjenesten, som lar brukerne taste inn sitt eget navn og få sitt "brasilianske" fotballspillernavn automatisk generert har blitt en kjempesuksess på svært kort tid for kanalen. Bruarøy forteller at de har hatt 6,1 millioner treff så langt, og over 915.000 unike brukere.

Og, ja, flere av dem er nok i din Facebookfeed.

Les om: