Vil fremme fiber i nettet

Broadnet innstifter fiberprisen for å få opp farten på fiberstrekkingen i landet.

Publisert Sist oppdatert

- Fiberutbredelsen er ikke så høy som den burde være. Vi forventer en rask vekst de nærmeste årene. Broadnet vil gjøre store anstrengelser for å øke bevisstheten og etterspørselen, sier Jørn Slåtten, markedssjef i Broadnet.

Konsekvensen er konferansen Fiberdagen med Fiberprisen som Broadnet vil gjøre til et årlig tiltak. På denne konferansen vil det bli holdt foredrag av toneangivende leverandører og brukere som utnytter fiber for å øke kvaliteten på sine tjenester.

Forutsetning

Fiber blir mer og mer en forutsetning for bedriftenes avanserte tjenester og hjemmenes informasjonsbehov. Strømming er blitt et stikkord i hjemmet de seneste årene. Diskusjonen går derfor høyt om hva som er bredbånd, hva kapasiteten bør være om noen år.

Digitutvalget tar opp behovet i den offentlige utredningen NOU 2013:2. I Norge har vi full dekning ved et krav på 0,64 Mbit per sekund. Våre naboland og samarbeidspartnere har klare mål frem til 2020. Håpet er at også Norge vil sette seg mål.

- På landsbygda får de fiber før de får det i byene på grunn av at de organiserer seg, sier Karin Ahl, president i FTTH Council Europe.

I Norge ser vi en lignende utvikling på grunn av innsatsen til Lyse og tjenesteleverandøren Altibox.

Karin Ahl er opptatt av at EU må investere seg ut av krisen. Fiber kan bidra til bedre kvalitet for den eldre befolkningen. Datatilsynet synes det greit at gamle mennesker overvåkes digitalt.

Forstått

Telenor har endelig forstått behovet for Fiber. Teknologidirektør Frode Støldal berømmer Lyse for sin innsats for legging av fiber. I 2017 skal det gamle telefonisystemet være avviklet. Da er det IP og fiber som vil drive utviklingen.

- Vi bygger Telenor for det neste hundre år. Trafikkveksten er formidabel. Bedriftsmarkedet etterspør stadig høyere hastighet på aksess, forklarer Frode Støldal, teknologidirektør i Telenor.

Som Telenor ser det er det fire utfordringer. Hvor skal det legges fiber, hvor skal nettet moderniseres, hor skal det vedlikeholdes og hvor skal det saneres. Derfor skal Telenor bruke fire milliarder kroner hvert år de nærmeste tre på fiber og mobiltelefoni.

Broadnet ønsker på tilsvarende måte å sørge for et godt fibertilbud.

- Oslo er en fiberhovedstad. Vi dekker 90 prosent av alle med en maksimal avstand på 300 meter, sier Ole Pedersen, administrerende direktør i Broadnet.

Interessen for fiber er betydelig. Den blir ikke mindre av digitale innholdstilbydere som HBO og Netflix. Derfor ønsker Broadnet å gi priser til tre aktører som har markert seg.

Fiberprisene 2013

Prisene deles ut i kategoriene Årets Fiberpris, Årets Hedrespris og Årets bransjepris. I 2013 er TV/Media årets bransje. Totalt ni kandidater er nominert.

Kandidater: Årets Fiberpris går enten til Childrens International School, NRK eller Uninett. Årets Hederspris tildeles enten Per Olaf Lundteigen, Toril Nag eller Berit Svendsen. Årets bransjepris har Netflix, NRK, eller Seevia som kandidater.

Childrens International School er en nystartet barneskole hvor alle elevene fikk utdelt en Ipad første skoledag. Undervisningsmateriell kommer fra Ibooks og alle presentasjoner og deling skjer via Apple TV.

Under OL i London sendte NRK ni samtidige fibersendinger som ble kommentert fra Oslo. Dermed sparte NRK mye kostnader.

Uninett har bygget ut det norske forskningsnettet. Nå knytter det sammen alle universitetene og høgskolene. Målet er at alle forbindelser skal være på 10 Gbit per sekund, men det vil ta noen år.

Per Olaf Lundteigen er kanskje Stortingets mest kunnskapsrike på telepolitikk. Han brenner for den digitale allemannsretten som tilsier at alle i Norge skal kunne få tilgang til fiber.

Toril Nag har ledet og brent for utbyggingen av fiber til hjemmene. Hun har lagt grunnlaget for nær 300.000 husstander som har bredbånd som basis for alarm, internett, telefoni og tv.

Berit Svendsen har vært en klippe i Telenor i mange år, både som forskningsdirektør og som administrerende direktør i Telenor Norge. Nå står hun i bresjen for bruk av fire milliarder kroner til fiber og mobiltelefoni hvert år de tre nærmeste årene.

Netflix har kommet som en farsott. Nå strømmer norske hjem filmer fra denne dvd-kjempen. Strømming ble lansert i 2010. I Norge kom tilbudet i oktober i fjor.

NRK har vært toneangivende på digitalt innhold. Et av resultatene er YR hvor værmeldingen kommer fra Meteorologisk institutt og etterarbeides av NRK før den blir presentert grafisk på nettbrett, pc eller smarttelefon.

VideoNor ble etablert i 2010 med en visjon om å gjøre profesjonell videokonferanse like enkelt som telefoni. Visuell kommunikasjon via internett har vært i betydelig fokus i de seneste årene, og VideoNor har i løpet av kort tid blitt ett av Skandinavias største driftssentre for profesjonell videokonferanse.