Vil småceller endre bransjen?

KOMMENTAR: Cloudberry bringer et helt nytt og spennende element inn i mobil innendørsdekning, skriver Arne Joramo.

Publisert Sist oppdatert

Småceller kan være så mangt og anvendes i ulike perspektiver.

Men først, en liten innføring:

Femto, pico og micro

Grunnleggende finnes det tre typer småceller:

1. Femtoceller – som kobler deg for tale og data til WiFi-nettet og deretter din fastforbindelse ut av bygningen. Network Norway har lenge implementert denne type celler i bedriftene. Ingen operatør har tilbud om slike femtoceller i privatmarkedet i Norge i dag. Men løsningene finnes. Cisco tar innfallsvinklen innenfra og ut og de tilbyr femtoceller som enkelt kan plugges inn i en WiFi-ruter. En konsekvens av Ciscos oppkjøp av Ubiquisys er at det norske småcelleselskapet Cloudberry nå blir en kanal for Cisco. Ubiquisys var nemlig Cloudberrys produktleverandør. Femtoceller har Network Norway benyttet i en del bedrifter. Men teknologien har utviklet seg raskt siden deres implementering og blitt mye bedre både for handover og operatørens styringsmuligheter.

2. Picoceller

Dette er den typiske celletypen som brukes innendørs når det ytre mobilnettet (macronettet) skal forlenges og gi bedre dekning bak moderne aluminium og glass. En picocelleinstallasjon krever også en enhet ute på husveggen med fast forbindelse slik at macronettet kan nås. Her har mobiloperatøren full kontroll med trafikken og alt formidles i deres mobilnett.

3. Microceller

Typisk har microceller lengre rekkevidde enn picoceller og brukes for å utvide makronettet og øke kapasiteten utendørs. For eksempel er det 150 microceller per kvadratkilometer i en by som Tokyo. Småcellenettet på Beijing flyplass har 2200 noder og betjener 80 millioner forbipasserende hver dag. Microceller har lengre rekkevidde enn picoceller.

Så langt er det bare Network Norway av de større operatørene som har benyttet småceller. NetCom har så langt vært avvisende. Men når de nå overtar Network Norway, vil vi kanskje se en ny strategi fra deres side. Telenor satser på picoceller i tett sameksistens med makrocellene i mobilnettet. (LampSite) i Norge. Foreløpig kun i et pilotnett på Fornebu. Men de er ikke fanatisk i sitt teknologivalg.

Mens Telenor vil bruke småceller til å øke trafikken i mobilnettet, vil Cloudberry bruke småceller til å avlaste mobilnettet. Dermed er småceller også i ferd med å bli et strategisk verktøy i kampen om den voksende teletrafikken. Faktisk kan fiber- og bredbåndsoperatører snart i sine nett ta større andeler av mobiltrafikken.

Spennende perspektiv

Det er et spennende perspektiv Cloudberry via kjøpet av NextNets 2,6 GHz-frekvenser åpner i markedet. De kan tilby et LTE-basert nett begrenset til bruk innen bedriften. Med egne frekvenser kan de også etter hvert tilby tale via VoLTE.

I 2018 rekker verken flere frekvenser (700 MHz), kognitiv radio (bedre utnyttelse av frekvensene) eller avlastning fra WiFi i fastnettet. Gartner spår at 26 prosent av mobiltrafikken da vil komme via småceller av ymse slag.

Mobil NUF Mobil Agenda i juni ganske tydelig fram at Telenor, Huawei, Ericsson og NetCom alle tilnærmer seg småceller via det som kalles HetNet – eller heterogene nett – det vil si fullintegrerte makro- og småcellenett. Forenklet sagt: De tilbyr småcellenett som direkte utvidelse av mobilnettet, mens Cisco/Cloudberry tilbyr en løsning der bredbåndsnettet utvides til også å ta mobiltrafikk.

Cisco ser på femtoceller som svært interessante som en utvidelse av WiFi-nettet.

- Vår hovedfokus er SMB-markedet. Mange mindre bedrifter kan enkelt forbedre innendørsdekningen via å plugge inn en celle i sin WiFi-ruter, sa systemingeniør Dzmitry Reshytnik (Dima) fra Cisco på Mobil Agenda. Giganten har kjøpt opp to rene småcelleselskaper.

Og følgelig gjør heller ikke Cloudberry, som teknologisk baserer seg på Cisco-produkter. De vil bruke frekvensene de har innendørs. Den høye 2,6 GHz-frekvensen er relativt kortrekkende. Cloudberry har ingen nære ambisjoner om å bli en fullintegrert mobiloperatør. Men de ser et marked hos bedrifter som har svak innendørsdekning der de kan ta all mobiltrafikk som genereres i bedriften.

Ifølge daglig leder Tom Guldberg er deres Plan A fortsatt å bli en partner til en av de store mobiloperatørene. Med kjøpet av frekvensene skaper de også en Plan B der de tilbyr et bedriftsinternt mobilnett med roaming til en av de landsdekkende når kundene beveger seg ut av bedriften.

Nye muligheter for fast bredbånd

Alle teleoperatører har som hovedmål å tiltrekke seg mest mulig trafikk og det er liten tvil om at Telenor ønsker mest mulig av den i mobilnettet. Det andre er å få mest mulig betalt spesielt for økende datamengde. Mobilnettet gir selvsagt mest for hver GB data som overføres. Prisstrukturen i mobilnettene er som kjent avhengig av størrelsen på datamengden. Det gir Telenor mer inntekter om større del av den bedriftsinterne trafikken går i deres mobilnett framfor fastnettet. For TeliaSonera som kun er i mobilnettet er det enda mer innlysende. Derimot – for landets 120 aktive bredbåndoperatører er det et betydelig potensiale i å få den bedriftsinterne mobiltrafikken inn i fastnettet. 70 prosent av mobiltrafikken foregår fra hjem eller bedrift. Derfor er Cisco/Cloudberrys tekniske løsning både billig og enkel og trafikkøkende for fastnettoperatører. For mobiloperatørene har det et potensial for å løse kapasitetsproblemer. I Norge med 5,1 millioner mennesker er så langt ikke kapasiteten noe problem, iallfall ikke for andre enn markedslederen Telenor med 3,2 millioner av kundene.

Microceller i utendørsløsninger er i norsk sammenheng mest aktuelt for å ta peaktrafikk ved større eventer som for eksempel fotballkamper. Merk at fotballens stadionopplegg er basert på via WiFi å sluse trafikken inn i fastnettet. Mobilnettet vil ikke makte trafikken når tusenvis av tilskuere benytter videokommunikasjon samtidig.

I Norge med sin relativt spredte bebyggelse, sammenliknet med de store metropoler, er utfordringen med innendørsdekning betydelig mindre, men i Oslo og de andre største byene øker behovet også her også for å øke kapasiteten i nettene. Det er åpenbart at småceller i tida framover er en mye mer effektiv innendørsteknologi enn tradisjonelle repeatere (signalforsterkere). Og det bygges stadig nye bedriftsbygg som regel med materialer som effektivt hindrer innendørsdekning direkte fra makronettene utenfra og inn.

Rendyrket småcelle

Cloudberrys inntreden i markedet vil om de lykkes, stimulere utbredelsen av småceller. Cloudberry vokste ut fra erfaringene til Network Norway der begge gründerne Tom Guldberg og Geir Ove Jenssen tidligere jobbet. Kari Mette Toverud var også sentral i utviklingen av Network Norway. Arne Igesund, tidligere Network Norway and TeliaSonera Norway skal lede arbeidet med datatjenester i selskapet. Roy Nyheim, tidligere salgsdirektør for Nord-Europa i NEC, er salgsdirektør. Cloudberry har fått den tidligere Telenor-strategen Arve Johansen som styreleder og erfarne telestrateger som Toril Nag og Anders Brandt i styret. Selskapet vil i høst reise 70 millioner kroner i ny frisk satsingskapital.

Forleden ble jeg brutt tre ganger da jeg snakket med en lektor på UiO. Han befant seg i et nybygg. Hva som er operatørenes største utfordring - arealdekning eller innendørsdekning skal vi la være usagt. Forskjellen er at det nå finnes gode løsninger for innendørsdekning mens kun flere lave frekvenser og milliardinvesteringer kan gi den arealdekningen vi alle ønsker.