--Telenor bremser norsk ip-telefoni

--Telenor bremser norsk ip-telefoni

Norge ligger langt bak naboene og det skyldes at Telenor ikke har satset på ip-telefoni, mener IDC.
- Ip-telefoni er blitt så modent at store og mellomstore bedrifter ser på det som et alternativ. Teknikken er blitt fullt akseptert og byr på flere fordeler, sier Per-Arne Sandegren i IDC til dn.no.

Ifølge en fersk analyse fra IDC vurderer så godt som alle store nordiske bedrifter nå å gå over til ip-telefoni. I det nordiske ip-markedet henger imidlertid Norge og tildels Sverige langt etter Finland og Danmark. Det er Telenor som bremser utviklingen, mener analyseselskapet. Telenor har enda ikke lansert en fullverdig ip-telefoniløsning for bedrifter.

- Det skjer et gjennombrudd på ip-telefoni her og nå. Markedet er i sterk vekst, sier analytiker Per-Arne Sandegren i IDC til dn.no.

- Norge ligger langt bak og det skyldes at Telenor ikke har satset på ip-telefoni, sier Sandegren.

Han mener at en viktig faktor for at ip-telefoni blir utbredt er at det ledende teleselskapet i et marked tilbyr ip-telefoni. I Norge er dette ikke tilfelle. Telenor tilbyr tjenesten IP Centrex, men dette er ikke en fullverdig ip-telefoniløsning.

- Men det ligger stort potensiale i Norge også. Når Telenor kommer med ip-telefoni, vil det bli mer akseptert og veksten komme sterkere, sier Sandegren.