Telenor fikk Posten

Posten har valgt Telenor som leverandør av telefonitjenester. For første gang får Posten en felles telefoniavtale for hele konsernet. Avtalen er verdt 45 millioner i året.
Avtalen gjelder for to år og har en verdi på 45 millioner kroner årlig. Posten har vurdert at Telenor best møter Postens behov, og gir de beste faglige løsningene til konkurransedyktige priser. Posten sparer ca. 11 millioner kroner årlig på den nye avtalen, ifølge en pressemelding.

Inkludert i avtalen er tellerskritt og abonnement for fasttelefoni og mobil samt adsl og videokonferanse for Posten Norge AS med datterselskaper i Norge og Danmark. For datterselskaper i Sverige er Tele 2 valgt.

- Ved å inngå avtale med Telenor får Posten lavere priser, bedre fakturarutiner og enklere administrative løsninger, sier innkjøpsdirektør Steinar Wiik i Posten.

Postens innkjøpskonkurranse ble kunngjort, i henhold til Lov om offentlige anskaffelse, 3. juni med svarfrist 5. juli. Ved fristens utløp var det kommet inn fem tilbud. Anskaffelsen er gjennomført som kjøp etter forhandling.

Bytter ut fasttelefonen

Avtalen vil få konsekvenser for en stor del av Postens medarbeidere. Størst forandringer blir det for de som både har fasttelefon og mobiltelefon på sin arbeidsplass. Disse vil i løpet av kort tid få kun én telefon å forholde seg til.

- For Posten blir dette kostnadsbesparende, og for arbeidstaker blir det en enklere telefonisk hverdag, sier innkjøpsdirektør Steinar Wiik i Posten.

- Posten er en av Norges største virksomheter, med store krav til effektivitet og gode arbeidsverktøy. Vi i Telenor er svært glade for å være den valgte totalleverandøren av telefonitjenester til Posten, og ser fram til å implementere fremtidens telekommunikasjonsløsninger til en bedrift med mer enn 24.000 ansatte, sier divisjonsdirektør Anders Hauglie-Hanssen i Telenor Bedriftsmarked.