Telenor følger læreboka

Fra nyttår samler Telenor kreftene om sine enkelte markeder.

I tredje kvartal gikk Telenor på en skikkelig smell. Smertensbarnet Telenor Business Solutions måtte nedskrive 738 millioner kroner. Resultatet endte på minus 1,046 milliarder kroner. Sist fredag bebudet konsernsjef Jon Fredrik Baksaas en ny omorganisering i ledelsen. Fra nyttår blir Telenor delt i fire markedsområder: Internasjonal mobilvirksomhet, privat- og bedriftsmarked i Norge med fast- og mobiltelefoni og internett, nettverk og tv. Den forretningsmessige siden blir delt i rapporteringsområdene mobil, fastnett og tv.

Telenor Business Solutions forsvinner. Lederen Morten Lundal må forlate konsernledelsen og blir forretningsutvikler. Morten Karlsen Sørby blir leder for det nye Norges-markedet. Telenor forklarer samlingen i markedsområder med hensynet til kunder, både private og bedriftskunder.

-- Vi får kostnadskutt gjennom oppnådde synergieffekter. Rapportering på tvers av markeder og uavhengig av geografi kan dessuten være etterspurt i finanskretser, sier DAg Melgaard som uavhengig av omorganiseringen bebuder flere oppsigelsesrunder før Delta 4 er over.

Han får støtte fra førsteamanuensis og strategiekspert Espen Andersen ved Handelhøyskolen BI i Sandvika.

-- Fra et strategisk ståsted er det generelt et smart trekk å organisere etter kundenes behov . Det er galt å bedømme teleoperatører og andre nettverkselskap etter resultat på enkeltområder, sier Andersen.