Telenor kan få dagbøter

Teleselskapet får hard kritikk for sine salgsmetoder.

Publisert Sist oppdatert
Post- og teletilsynet (PT) kritiserer Telenor og truer med dagbøter dersom selskapet ikke endrer sine salgsmetoder.

PT reagerer på en klage fra Tele2 Norge på Telenors selektive bruk av rabatter for å vinne tilbake kunder fra sine konkurrenter (såkalt "win-back"). PT påla Telenor i brev av 4. januar 2005 å komme med opplysninger i sakens anledning.

PT tok flere runder med Telenor, men skriver nå i et vedtak:

"PT varslet vedtak den 31. mars og mottok deretter innspill fra Telenor på varselet 20. april. Vi kan ikke se at kommentarene til vårt varsel om vedtak bringer inn nye opplysninger som forandrer saken og nødvendiggjør ytterlige korrespondanse og saksbehandling. PT har likevel valgt å kommentere Telenors innspill fortløpende i vedtaket der dette er hensiktsmessig".

- Vi gjør dette først og fremst av hensyn til forbrukerne, og håper at dette kan hjelpe hele bransjen til å få et bedre omdømme. Jeg forventer ingen klage på vedtaket, men at Telenor rydder opp, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet til Dagens Næringsliv.

Telenor skal innen tre uker fra vedtaksdato oversende PT nødvendig informasjon om nye rabatter og rabattkriterier og hvordan disse blir offentliggjort.

For å sikre at pålegget blir etterlevd, pålegger tilsynet med hjemmel i ekomloven en dagbot på 30.000 kroner.

Telenor har ikke bestemt seg for om de vil klage på vedtaket.

Les PTs vedtak her.