Telenor kjøper norske Tiscali

Telenor kjøper norske Tiscali

Forutsatt godkjennelse fra Konkurransetilsynet, overtar Telenor 45.000 internett- og adsl-kunder fra Tiscali.
Telenor betaler nærmere femti millioner kroner (seks millioner euro) for Tiscalis norske virksomhet. Det store spørsmålet er om konkurransemyndighetene vil godta oppkjøpet.

Konserndirektør Morten Karlsen Sørby er klar over problemstillingen.

-- Tiscali har vært en videreselger av Telenors produkter. Når morselskapet nå velger å trekke seg ut av det norske markedet er det naturlig for oss å overta og videreføre kundeforholdene. Vi imøteser konkurransemyndighetenes behandling av saken og håper på en rask avklaring, sier Karlsen Sørby i en pressemelding. Tiscali AS har 45.000 kunder i Norge, henholdsvis 18.000 adsl-kunder og 27.000 kunder med oppringt internett.

Det er i dag omtrent 150 leverandører i det norske bredbåndsmarkedet. Telenors oppfatning er at konkurranse ikke blir påvirket av oppkjøpet, hverken med hensyn til pris- eller markedsutvikling.

-- Vi håper at Tiscalis kunder vil oppleve at de fortsatt får et konkurransedyktig tilbud, med mange spennende og avanserte tjenester, sier konserndirektøren ifølge pressemeldingen.

Både Tiscali og Telenor har et landsdekkende tilbud. Ifølge Telenor vil en eventuell overtakelse av Tiscali foregå uten praktiske konsekvenser for kundene.

Det italienske selskapet Tiscali ble etablert av dagens styreformann Renato Soru i januar 1998. Selskapet har vært notert på børsen i Milano siden oktober 1999.

I Norge ble Tiscali lansert som World Online 14. juni 2000, og selskapet skiftet navn til Tiscali AS i oktober 2001. Tiscali AS selger adsl og oppringt internett (isdn og analog) til kunder i Norge.