Telenor-kunder får gratis ip-telefoni

Telenors ip-kunder slipper å betale fastavgift i tre måneder etter problemer med bredbåndstelefon-tjenesten før jul.

I et brev til kundene beklager Telenor den dårlige kvaliteten på bredbåndsforbindelsen.

- Før jul hadde vi problemer med stabiliteten og flere av våre kunder fikk ustabile tjenester, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor til Computerworld.no.

Ifølge Lessum dreier det seg om cirka 15.000 av de 20.000 kundene Telenor hadde på bredbåndstelefoni før jul.

Ikke generell trafikk

Ifølge Lessum gjelder det et konkret problem som har oppstått to ganger, og ikke generell ustabilitet i nettverket.

- Dette skyldes en konkret feil. Feilen oppsto og vi reparerte den. Senere oppsto den en gang til, og etter det greide vi å fjerne den. Siden lille juleaften har det ikke vært problemer, sier Lessum.

Problemet gjelder ikke ustabilitet i nettverket.

- Man kan oppleve noen problemer med ip-telefoni når man ringer og samtidig laster ned store filer. Dette er en del av ip-telefonien, men det er ikke dette det dreier seg om i denne saken.

147 kroner tilbake

Etter nyttår bestemte Telenor seg for å betale kundene tilbake en del av kostnadene på grunn av dårlige tjenester. De rundt 15.000 kundene får tre måneds avgiftsfri ip-telofoni. Det utgjør 147 kroner per abonnement.

- Alle kunder har fått et brev i posten. For noen vil det være en overraskelse, fordi de ikke har hatt problemer i det hele tatt. Noen andre har kanskje opplevd problemer uten å få et brev, de kan ringe oss, sier Lessum.

Les også: Telenor trykker på ip-knappen