Telenor når 50 000 bankkunder
Mobilbetaling prøves ut i mange former. Telenor prøver ut flere muligheter rundt i verden. Nå melder selskapet at Telenor Banka i Serbia har fått 50 000 kunder på seks måneder.
Telenor kjøpte den lokale KBC Banka i 2013, og lanserte sin egen bank i september i fjor. Målet skulle være å bidra til digitalisering av betaling, og tilby komforten i mobil nettbank.
-- Telenor Banka er en av de raskest voksende mobile bankene i det europeiske fellesmarkedet, sier Martin Navratil til Mobile World.
– Målet vårt er å få flere forbrukere i dette landet til å øke banksparing, bygge kreditthistorikk og ta i bruke nettbasert betaling.
Uten banktradisjon
Serbia er blant landene i Øst-Europa der privat bankvirksomhet henger noe etter Vest-Europa, etter den kalde krigen og de varme borgerkrigene på 1990-tallet.
Nasjonalbanken i Serbia rapporterer at veksten i mobilbank har gått fra 12 prosent til 31 prosent i kvartalet.
Mange muligheter i verden
Internasjonalt tilpasser Telenor virksomheten i de enkelte markedene til behov og muligheter. I Pakistan er for eksempel selskapet deleier i Easypaisa, som formidler betaling for seks millioner kunder i månedene.
Mobile finans- og banktjenester er vanlig i vekstøkonomier, som gjerne mangler både institusjonell og teknisk arv og historie lik den telekom- og finansindustriene har det i Vest-Europa og Nord-Amerika.
Telenor meldte i samband med resultatframleggingen i februar at selskapet vurderer å tilby mobile finansielle tjenester også i nye markeder som Ungarn, Myanmar og «andre».