KONGEVEKST: HKH Kronprins Haakon lanserte ny funksjonalitet i Telenor Banka under et offisielt besøk i november i fjor. Foto: Kongehuset/Nenad Djordjević

Telenor når 50 000 bankkunder

Mobilbetaling prøves ut i mange former. Telenor prøver ut flere muligheter rundt i verden. Nå melder selskapet at Telenor Banka i Serbia har fått 50 000 kunder på seks måneder.

Publisert Sist oppdatert

Telenor kjøpte den lokale KBC Banka i 2013, og lanserte sin egen bank i september i fjor. Målet skulle være å bidra til digitalisering av betaling, og tilby komforten i mobil nettbank.

-- Telenor Banka er en av de raskest voksende mobile bankene i det europeiske fellesmarkedet, sier Martin Navratil til Mobile World.

– Målet vårt er å få flere forbrukere i dette landet til å øke banksparing, bygge kreditthistorikk og ta i bruke nettbasert betaling.

Uten banktradisjon

Serbia er blant landene i Øst-Europa der privat bankvirksomhet henger noe etter Vest-Europa, etter den kalde krigen og de varme borgerkrigene på 1990-tallet.

Nasjonalbanken i Serbia rapporterer at veksten i mobilbank har gått fra 12 prosent til 31 prosent i kvartalet.

Mange muligheter i verden

Internasjonalt tilpasser Telenor virksomheten i de enkelte markedene til behov og muligheter. I Pakistan er for eksempel selskapet deleier i Easypaisa, som formidler betaling for seks millioner kunder i månedene.

Mobile finans- og banktjenester er vanlig i vekstøkonomier, som gjerne mangler både institusjonell og teknisk arv og historie lik den telekom- og finansindustriene har det i Vest-Europa og Nord-Amerika.

Telenor meldte i samband med resultatframleggingen i februar at selskapet vurderer å tilby mobile finansielle tjenester også i nye markeder som Ungarn, Myanmar og «andre».