Telenor trykker på ip-knappen

Telenor trykker på ip-knappen

Tv-reklame markerer at Telenor mener alvor med ip-telefoni, flere år etter konkurrentene.

Telenor har tidligere fått kritikk for å bremse utviklingen av bredbåndstelefoni i Norge.

 

Senest på Nortib-messen i september fastslo Nextgentel-sjef Olav Stokke at det ikke vil løsne før Telenor virkelig trykker på knappen.

 

Det ser ut at Norges største teleselskap nå endelig trykker på ip-knappen, blant annet med tv-reklame og annen markedsføring. Dermed vil takten i overgangen fra ”gammel” fasttelefon til ny, ip-basert telefoni, øke.

 

-  Vi ser ikke på det som at vi skrur på bryteren, vi har hatt en gradvis innføring av ip-telefoni. Men hvis du vil se det sånn, ok, det er vel denne høsten vi virkelig tar dette produktet ut i markedet, sier informasjonsdirektør Atle Lessum til Computerworld.no..

 

Det er i dag 110.000 bredbåndstelefoni-kunder, ifølge Post og Teletilsynets siste halvårsrapport. Økningen er 10.000 per måned, og er på vei opp. Ifølge samme rapport er det 836.000 bredbåndkunder.

 

- Det er et vanvittig trøkk i bredbåndsmarkedet, sier Lessum.

 

- Telenor følger etter

 

Det er akkurat trøkket i dette markedet som ser ut til å tvinge Telenor til full satsing på ip-telefoni. Teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom tror ikke at det er Telenor som trykker på knappen, men heller at de følger utviklingen.

 

- Telenor taper mange fasttelefonikunder. De har vel vurdert hvor stor lekkasjen er, og tenker: ”if you can't beat them join them”. Kundetapet har blitt så stort at det oppleves som et seriøst problem, sier Aarønæs til Computerworld.no.

 

Ifølge Aarønæs har ip-markedet utviklet seg til tross for Telenors bremsing. Men han innser at utviklingen denne høsten vil gå enda fortere når Telenor kaster seg for fullt på den nye bølgen.

 

Opprinnelsesmarkering

 

Innføring av bredbåndstelefoni har tatt tid. Telenor kom med sin første løsning allerede i 1998, men stoppet prosjektet.

 

- Vi har ikke vært alt for flinke å time ting i markedet, innrømmer Lessum.

 

Han påpeker at det er en del problemer med ip-telefoni i forhold til vanlig fasttelefoni.

 

-  Post ot Teletilsynet er ganske klare at det ikke er samme kravene  til opprinnelsesmarkering, i forhold til for eksempel nødttelefoner. Det må vi gjøre klart for brukerne. Vi tror at bredbåndstelefoni nå kommer for ”hvermansen”, og er et reelt alternativ for alle, sier Lessum.

 

Tilbake til fasttelefoni

 

Telenor har til tross for 117 konkurrenter på bredbåndsmarkedet en markedsandel på hele 53,7 prosent. At selskapet nå peiler seg inn på ip-telefoni vil gi teknologien et gedigent løft i Norge.

 

Til og med en del kunder som bare bruker mobil går tilbake til fasttelefoni over ip.

 

-  Med hjemmetelefonen vet du at du treffer husstanden. Det er fremdeles veldig mange som ønsker seg det, ifølge våre tall opp til 70 prosent av befolkningen, sier Lessum.

 

Aarønæs er mer skeptisk.

 

- Vi skal ikke tildele Telenor så stor betydning. De vil neppe konkurrere med for eksempel Telio på pris, det har de ikke råd til. Hvis det er nå de trykker på knappen, kan det bli en dyr knapp for dem, sier han.